Telenor lægger sig fladt ned efter ti timers telefonnedbrud: - Undskyld

En "ultrauheldig" situation er ifølge Telenor grunden til, at borgere i næsten ti timer ikke kunne komme igennem til Region Sjællands lægevagt søndag.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

I weekenden oplevede borgere i hele Region Sjælland at ringe forgæves til regionens lægevagt. Ligeledes var det heller ikke muligt at ringe til regionens sygehuse. De tavse telefoner skyldtes et omfattende telefonnedbrud, som indtraf klokken 7.20 søndag morgen.

Her dagen derpå er man i Region Sjælland fortsat ved at evaluere og danne sig et overblik over, hvordan problemet kunne opstå – men som det kom frem søndag, ved man allerede nu, at problemet udsprang af en fejl i det telefonsystem, som regionen anvender.

Det er Telenor, som er Region Sjællands telefonudbyder.

quote Vi er meget ærgerlige over gårsdagens fejl, der især ramte Region Sjælland hårdt. Vi vil gerne undskylde

Louise Haurum, teknisk direktør, Telenor

Herfra fortæller teknisk direktør Louise Haurum, at alt disponibelt mandskab i form af hardware-teknikere og software-specialister blev indkaldt søndag klokken syv for at finde og rette fejlen, der endte med at spærre for opkald til lægevagten i knap ti timer.

- Arbejdet med fejlretningen havde højeste prioritet, og vores kriseberedskab blev også aktiveret. Fejlen blev rettet klokken 15.35, fortæller Louise Haurum i et skriftligt svar til TV2 ØST.

Det var dog først klokken 17.15, at telefonerne igen ringede hos vagtlægerne i Region Sjælland.

- Søndag morgen opstod en fejl i vores netværk, som betød, at nogle af vores kunder på Sjælland oplevede problemer med at foretage og modtage opkald. Specifikt drejede det sig om fastnetkunder med en ISDN30 løsning. Det er en løsning, som gør, at kunderne kan besvare flere opkald samtidig på samme nummer, fortæller Louise Haurum.

Ifølge Telenor skyldtes fejlen et "ultrauheldigt" sammenfald af en række omstændigheder, som kort fortalt handler om, at et backupsystem ikke tog over, da der tidligt søndag morgen skete et nedbrud, hvilket blev forstærket af flere softwarefejl.

- Vi er meget ærgerlige over gårsdagens fejl, der især ramte Region Sjælland hårdt. Vi vil gerne undskylde over for de virksomheder, borgere og medarbejdere, der er blevet påvirket af situationen, siger Louise Haurum.

Nødberedskab fungerede

Som TV2 ØST kunne fortælle søndag, oplevede mange borgere at ringe forgæves, og at de blev smidt af, når de forsøgte at komme igennem på 70 15 07 00.

20140331-204904-L-1920x1079we
Læs også
Efter 10 timers nedbrud - telefonerne virker igen hos lægevagten
20140331-204904-L-1920x1079we
Læs også
Efter 10 timers nedbrud - telefonerne virker igen hos lægevagten

- Som borger er jeg rigtig ked af, at man oplevede et nedbrud på ti timer. Det har jeg ikke oplevet tidligere, at vi har haft så langt et nedbrud, siger Trine Holgersen, som er direktør for Det Nære Sundhedsvæsen i Region Sjælland.

Nedbruddet udløste en telefonstorm mod 1-1-2, ligesom mange også forsøgte sig med 1813, som er Region Hovedstadens akuttelefon til lægevagten. Alligevel er meldingen fra Region Sjælland her dagen derpå, at nødberedskabet fungerede.

- Det er klart, vi har en telefonlinje, fordi vi gerne vil sikre, at borgerne kan komme igennem. Ved de henvendelser, der gik til 1-1-2, fik vi telefonnummer fra AMK (vagtcentralen, red.), og så tog vi kontakt til borgeren. Man kunne ringe op på mobiltelefon, siger Trine Holgersen og tilføjer:

- Set fra et systemperspektiv synes jeg, at vores frontpersonale klarede det ualmindeligt flot. Når der sker et teknisk nedbrud, træder der nogle procedurer i kraft, og de procedurer blev fulgt.

Nødberedskabet indebar blandt andet, at pressen blev orienteret med besked om, hvordan man som borger skal agere, samtidig med at lægekonsultationerne blev holdt åbne for, at borgerne kunne møde op uden aftale.

- Det, vi oplevede, var, at borgerne kom (til lægekonsultationerne, red.). Der var ikke lange køer. Det var helt relevante henvendelser, der kom fra borgerne, siger lægerne i frontlinjen, fortæller Trine Holgersen.

Ifølge direktøren for Det Nære Sundhedsvæsen havde man trods de åbne lægekonsultationer færre patienter end normalt. Dette skyldes ifølge Trine Holgersen, at mange valgte at følge opfordringen om at søge egen læge mandag. Således havde man i går omkring 60 procent af den aktivitet, som normalt finder sted på en søndag ved konsultationerne i lægevagten.


Nyhedsoverblik