Efter 10 timers nedbrud - telefonerne virker igen hos lægevagten

Telefonlinjerne til Lægevagten og til Sygehusene i Region Sjælland virker igen efter de søndag var ude af drift i mere end 10 timer.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Telefonerne hos Lægevagten og hos Region Sjælland virker igen efter at have været ude af drift i mere end 10 timer søndag.

Det oplyser Region Sjælland til TV2 ØST.

Siden klokken 07.20 i morges har vagtlægetelefonen og telefonforbindelserne til sygehusene i Region Sjælland været ramt af et nedbrud. Først klokken 17.15 var der igen normal drift på telefonerne. 

- Det har været et langvarigt nedbrud. Men det har været ude af vores hænder, oplyser Alice Johannson, der søndag sidder på chefvagten i Region Sjælland.

Nedbruddet betød, at ingen borgere kunne komme igennem til lægevagten, ligesom man heller ikke kunne ringe til sygehusenes hovednumre.

Video: I en time forsøgte Kenneth Aagaard Jensen forgæves at få kontakt til lægevagten:

Det gik blandt andet ud over Kenneth Aagaard Jensen fra Gørlev. Han lider af en meget alvorlig og sjælden hudsygdom, og han har fået besked på, at han omgående skal kontakte lægen, hvis den går i udbrud. Han fortæller dog, at han ringede forgæves til lægevagten omkring 50 gange, inden han selv drog mod konsultationen i Slagelse.

- Røret blev bare smidt på hele tiden, og så går man lidt i panik, især når man lige har været indlagt på akutafdelingen i en uge, fortæller han til TV2 ØST.

Hans hudsygdom kan udvikle sig fra en enkelt knop til en brændende følelse over hele kroppen på kun en time.

- Det var væmmeligt. Især når man lige har været igennem en ret slem omgang. Så der skal fart på, for ellers kan det gå helt galt, siger Kenneth Aagaard Jensen.

Læs også
Stort nedbrud ramte telefoner til lægevagten
Læs også
Stort nedbrud ramte telefoner til lægevagten

De første timer af nedbruddet blev borgere, der prøvede at ringe, ramt af en optaget-tone. Det blev dog ændret til en telefonsvarer-besked, der forklarede borgere, hvordan de skal forholde sig, siger Alice Johannson.

Ringede til Hovedstaden

Borgerne skulle under nedbruddet i stedet møde fysisk op på Lægevagten på sygehusene i Region Sjælland, hvis de havde brug for at blive tilset af en læge.

Rigtig mange borgere fra Region Sjælland valgte dog i frustration over nedbruddet i Region Sjælland at ringe til 1-1-2 og til lægevagten i Region Hovedstaden, 1813. Det har ført til flere timers ventetid på 1813 - og der var ingen hjælp at hente, når man kom igennem. Lægevagten i Hovedstaden er nemlig kun for borgere i den region.

- Det er vigtigt, at borgerne kun ringer til 1-1-2, hvis der er tale om akutte, livstruende situationer - og man skal heller ikke ringe til lægevagten for Region Hovedstaden. Man skal i stedet møde op ved Lægevagten ved vores sygehuse, hvis det ikke kan vente, sagde Alice Johannson få timer før situationen blev normaliseret.

Fakta om Lægevagten i Region Sjælland

Når den praktiserende læge lukker om eftermiddagen, kan man ved sygdom kontakte lægevagttelefonen og ved skader kontakte akuttelefonen.

Lægevagttelefonen på nr. 70 15 07 00 kontakter man i tilfælde af akut opstået sygdom eller akut forværring af eksisterende sygdom, med mindre situationen er så alvorlig, at man bør ringe 1-1-2.

Akuttelefonen på 70 15 07 08 ringer man til ved skader, som man har fået inden for det seneste døgn. Over telefonen vurderes det, om patienten skal på skadestuen.

Lægevagtens telefon har åbent på alle hverdage fra kl. 16.00 - 08.00 og lørdag, søn- og helligdage er der åbent hele døgnet.

Lægevagten består af et team bestående af en læge, der visiterer patienterne, en læge, der har konsultation med patienterne og en udekørende læge.

Man kan ringe til lægevagten, hvis man pludselig bliver syg eller ens sygdom bliver forværret. Hos lægevagten taler man med en læge, der vurderer, om telefonisk rådgivning er nok, eller om man bør undersøges i lægevagtens konsultation.

I særlige situationer, hvor patienten ikke kan komme til konsultationen på grund af sygdom og alder, vurderer lægen, om et sygebesøg er nødvendigt.

Hvis du eller din pårørende pludselig bliver meget dårlig, falder om eller bliver bevidstløs, skal du ringe til alarmcentralen på telefon 112.

Skiftede til nødprocedurer

Nedbruddet skete klokken 07.20 søndag morgen, hvor personalet pludselig oplevede, at deres opkald blev afbrudt. Kort efter stod det klart, at lægevagten var slået helt ud - og at både fastnettelefoner og nogle mobiltelefoner var ramt.

- Vi skiftede til forberedte nødprocedurer på sygehusene, sådan så alle vigtige funktioner og afdelinger kan tale sammen, både internt og eksternt. På den måde kan det fungere på trods af nedbruddet, siger Alice Johannson fra Region Sjælland.

Samtidig blev der gjort klar til at modtage patienter direkte hos lægevagten, hvor det normale krav om først at ringe ind af gode grunde blev suspenderet.

Teknisk fejl

Det var en teknisk fejl i netværket hos Telenor, der er årsag til nedbruddet.

Helt konkret rammer problemet især telefonkunder på Sjælland med en speciel type telefonlinje, hvor man på samme nummer kan modtage flere opkald samtidig. Det rammer således mange af fastnettelefonerne hos Region Sjælland. Ud over lægevagten er blandt andet sygehusenes hovednumre påvirket.


Artiklen er opdateret
Artiklen er opdateret, efter telefonerne igen begyndte at virke klokken 17.15 søndag.

Nyhedsoverblik