Movia i tilbud til kommuner: Betal selv for at få køreplaner sat op ved busserne

Selvom Movia betaler for at få sat informationsskilte op på busstoppestederne i hele regionen, så nægter de at sætte køreplanerne op.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Movia vil sætte nye skilte op på de 14.000 stoppesteder langs selskabets busruter. Men selvom de nu igen vil fortælle kunderne ved busstoppestedet, hvor busserne kører og i hvilket interval af døgnet, man skal regne med at se busser, så kommer kunderne til at se langt efter en køreplan.

Trods den omfattende investering i nye skilte, så er en køreplan, der fortæller hvornår bussen kører, nemlig ikke en del af den nye politik hos selskabet, der fjernede informationstavlerne på busstoppestederne i december måned. Skal der mere information ud, så er det noget, som den enkelte kommune eller region selv skal betale, fastslår selskabet.

busstop.jpg
Læs også
Busskiltene kommer tilbage - men du kan stadig ikke se, hvornår bussen kører
busstop.jpg
Læs også
Busskiltene kommer tilbage - men du kan stadig ikke se, hvornår bussen kører

Men det er ikke en beslutning, der møder ros hos formanden for Ældrerådet i Lolland Kommune, May-Brit Horst.

- Det virker helt skørt, at de bruger så mange penge på at sætte skilte op igen, men at de ikke vil skrive hvornår bussen kører. Hvis man står et sted, og der kun kører fem busser om dagen, så ville det være rart at vide, hvornår den egentlig kører, siger hun.

Artiklen fortsætter under grafikken.

Sådan kommer de nye skilte til at se ud. Der vil være informationer om hyppighed af busserne, men ingen egentlig køreplan. Eksemplet er sendt til kommunerne af Movia.
Sådan kommer de nye skilte til at se ud. Der vil være informationer om hyppighed af busserne, men ingen egentlig køreplan. Eksemplet er sendt til kommunerne af Movia. Foto: Movia

Hun kalder beslutningen om at droppe køreplanerne ved busstoppestederne for en stor forringelse af tilbuddet.

- Jeg synes, at det virker som noget københavner- hovskisnovski. Den type skilte virker som en god måde at informere på inde i storbyen, hvor der kører mange busser hver time, og hvor der altid er dækning på telefonen. Men ikke herude i provinsen. Det her er noget, der giver problemer for de ældre i vores kommune, siger May-Brit Horst.

busstop.jpg
Læs også
Digitaliserede køreplaner skaber problemer for de ældre
busstop.jpg
Læs også
Digitaliserede køreplaner skaber problemer for de ældre

Ældresagen: De burde undersøge behovet udenfor København

Også Ældresagen kritiserer i skarpe vendinger Movias beslutning om ikke at sætte køreplanerne op igen.

- Jeg har godt set udmeldingen fra Movia, og det virker lidt som en dårlig parodi. Det er sjovt at se, at de siger at de lytter, når de ikke kommer med en løsning på det, som allerflest efterspørger – nemlig køreplaner, siger Michael Teit Nielsen, der er næstformand i Ældresagen, til TV ØST.

Michael Teit Nielsen efterlyser, at Movia gennemfører en omfattende kundetilfredsheds-undersøgelse i hele deres dækningsområde omkring opsætningen af køreplaner. Og at de indleder en dialog med organisationer som eksempelvis Ældresagen om skiltningen ved bussen.

- Det er en hån mod Sjælland, at de ikke tager fat i hele det område, hvor de kører. Når de undersøger behovet for information ved busserne, så er det simpelthen ikke nok, at de spørger folk på for eksempel Københavns Hovedbanegård og Nørreport, hvad de mener om de her skilte. Der er altså et helt andet behov, man har, når man står ved et lille stoppested på en vej ved Slagelse, end når man er inde i de allerstørste byer, siger Michael Teit Nielsen.

Busstoppested Henrik Hvidesten
Læs også
Trykte busruteplaner vender tilbage: - Det giver god mening
Busstoppested Henrik Hvidesten
Læs også
Trykte busruteplaner vender tilbage: - Det giver god mening

Movia: Kommuner kan selv betale for køreplaner

Selvom Movia har besluttet ikke at opsætte køreplanerne ved stoppestederne, så tilbyder de i et brev til kommunerne på Sjælland, Lolland og Falster, at de selv kan betale for at få opsat køreplanerne.

Brevet er dateret den 22. marts, og her gør Movia det muligt for den enkelte kommune eller region selv at betale for at få opsat skiltene på stoppestederne.

Movia tilbyder kommunerne at sørge for det selv – eller at betale Movia for at gøre det. Det sidste vil dog udløse en ventetid, da der er tale om et special-produkt, oplyser Movia.

Og selvom det er ikke er en perfekt løsning, så er det noget, som May-Brit Horst fra Ældrerådet i Lolland kommune vil arbejde for, at Lolland Kommune tilkøber.

- Jeg synes, at det er mærkeligt, at vi skal betale ekstra for at få køreplanerne op. Men hvis det er det der skal til, så synes jeg, at det er det vil skal gøre, siger formanden til TV ØST.

En betingelse for at opsætte skiltene er dog ifølge Movia, at det klart skal signaleres, at informationen ikke stammer fra Movia, men fra den enkelte kommune eller region.

Og så er det, at det begynder at blive uldent i kanten, siger Michael Teit Nielsen, der er næstformand i Ældresagen.

- Det lyder meget besværligt, at passagererne i de forskellige kommuner skal forholde sig til forskellige typer trafikinformation. Selskabet dækker hele Sjælland, Lolland-Falster og Møn. Informationen bør være den samme og se ens ud overalt, siger han.

TV ØST har i forbindelse med udarbejdelsen af denne artikel forsøgt at få en kommentar fra Movia. Det er desværre ikke lykkedes før artiklens udgivelse.


Nyhedsoverblik