Antallet af trafikulykker med personskade falder 

Færre kommer til skade i trafikken i Region Sjælland. Det skal nu undersøges, hvorfor det er sådan. 

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det sker stadig mere sjældent, at trafikanter i Region Sjælland er nødt til at komme under lægelig behandling efter en trafikulykke. 

Antallet af trafikuheld med personskade er nemlig igen faldet i Region Sjælland. Faldet fra 2018 til 2019 var på 11 procent. 

Det viser en ny statistik, som Vejdirektoratet netop har udgivet. 

- Vi kan endnu ikke sige, hvorfor Region Sjælland er faldet så meget i forhold til eksempelvis Region Hovedstaden eller Region Nordjylland. Det er noget, som vi i samarbejde med de lokale politikredse nu skal forsøge at finde forklaringer på, siger afdelingsleder i Vejdirektoratet, Marianne Foldberg Steffensen, til TV2 ØST. 

Motorvej
Læs også
Mindre trafik på vejene under coronakrisen - men flere soloulykker
Motorvej
Læs også
Mindre trafik på vejene under coronakrisen - men flere soloulykker

Region Sjælland er den region, hvor færrest målt i procent kommer ud for ulykker med personskade. Og det lave antal ulykker kan måske være forklaringen på faldet, siger afdelingslederen. 

- Det kan godt handle om, at vi arbejder med så små tal. Det betyder, at små ændringer i antal godt give store udslag målt i procent, siger hun. 

Ældre kommer oftere til skade

Tallene for Region Sjælland indgår i Vejdirektoratets rapport om trafikulykker for året 2019, der netop er udkommet. 

quote Vi ved erfaringsmæssigt, at ældre nogle gange kommer mere alvorligt til skade i trafikulykker end andre trafikanter

Marianne Foldberg Steffensen, afdelingsleder i Vejdirektoratet

Rapporten viser samtidig, at der er en lille overrepræsentation af ældre over 65 år, der kommer til skade i trafikulykker i vores region sammenlignet med resten af landet. 

- Vi ved erfaringsmæssigt, at ældre nogle gange kommer mere alvorligt til skade i trafikulykker end andre trafikanter, alene i kraft af fysisk svækkelse. Man kan ikke sige, at de ældre kører værre i trafikken end andre, tværtimod, viser tallene. Men de kommer oftere til skade ved ulykker, siger Marianne Foldberg Steffensen.  

Ulykker med personskade er i rapporten defineret ud fra, at den tilskadekomne efterfølgende skal have haft behov for lægelig behandling i større eller mindre grad. Blå mærker, hudafskrabninger og lignende skader tæller ikke med i statistikken. 

Minister: - Det er uhyggeligt 

På landsplan er der flere trafikdræbte, end der har været i 2017 og 2018. Og i sammenligning med de foregående år var der usædvanligt mange eneulykker blandt dødsulykkerne.

- Jeg må sige, det er uhyggelig læsning, når Vejdirektoratet kan offentliggøre en rapport, der viser, at antallet af trafikdræbte stiger. Jeg hæfter mig særligt ved, at det især er cyklister og unge mennesker, der bliver ofre for den hensynsløse færdsel, som alt for mange stadig udviser på vejene, siger transportminister Benny Engelbrecht.

I 2019 mistede 199 personer livet i trafikken . Det er flere trafikdræbte, end der har været i 2017 og 2018. I sammenligning med de foregående år var der usædvanligt mange eneulykker blandt dødsulykkerne. I 2019 var der 54 eneulykker med dræbte, mens der i gennemsnit har været 43 eneulykker med dræbte om året de foregående fem år.

- Eneulykker og frontalkollisioner er de to hyppigste dødsulykker i Danmark. De sker ofte på landevejen, hvor hastigheden er højere end i byerne, siger Marianne Foldberg Steffensen, afdelingsleder for Trafiksikkerhed og cykling i Vejdirektoratet.


Nyhedsoverblik