P-afgift udstedt til museumsbil efter tre år: - Det var så absurd

Den røde jeep skulle angiveligt have holdt ulovligt parkeret i en parkeringskælder. ParkZone, som har udstedt afgiften, erkender fejlen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Da Jesper Koch mødte ind på Odsherred Brandmuseum den 28. juli tydede alt på en arbejdsdag, der ville forløbe som normalt.

Men da museumsdirektøren begav sig ud for at hente den daglige post, viste det modsatte sig at blive tilfældet.

quote Jeg grinte bare, fordi det var så absurd

Jesper Koch, direktør hos Odsherred Brandmuseum

Til Jesper Kochs store undren opdagede han nemlig en parkeringsbøde udstedt til en rød jeep, som står i museets udstillingshal.

Et køretøj, der har stået stille siden 2020.

- Vores Willy Jeep havde åbenbart været parkeret i en parkeringskælder i Aarhus. Men der er den aldrig kørt hen. Den har ikke været registreret som køretøj i tre år, fortæller han til TV2 ØST.

Den røde jeep, der er af mærket Willy, står udstillet i Odsherred Brandmuseums udstillingshal.
Den røde jeep, der er af mærket Willy, står udstillet i Odsherred Brandmuseums udstillingshal. Foto: Jesper Koch - privatfoto

I brevet var vedlagt et foto af en moderne personbil parkeret i en parkeringskælder. Bilen var af mærket BMW.

På bilens nummerplade stod DN 74520 – den samme kombination af cifre og bogstaver, som den røde jeep i sin tid var forsynet med.

Langsommelig klageproces

Jesper Koch ræsonnerede sig hurtigt frem til, at parkeringsselskabet ParkZone, som udstedte afgiften, sandsynligvis havde forvekslet den ene bil med den anden.

Den teori var imidlertid svær at få bekræftet.

quote Jeg var lidt irriteret over det, så jeg opkrævede selv et administrationsgebyr fra ParkZone

Jesper Koch, direktør hos Odsherred Brandmuseum

- Jeg skrev til ParkZone, at der måtte være noget galt. Men de svarer jo ikke bare sådan lige. Der var efterhånden gået 14 dage uden et svar, siger Jesper Koch.

Da han endelig fik fat i selskabets klageafdeling, blev bøden annulleret og ulejligheden beklaget.

Læs også
Skovler penge ind på p-afgifter
Læs også
Skovler penge ind på p-afgifter

Alligevel var en mere officiel undskyldning på sin plads, syntes Jesper Koch. Også selvom hændelsen vakte mere latter end forargelse.

- Jeg grinte bare, fordi det var så absurd. Der gik en latter over hele museet, siger han og tilføjer:

- Jeg synes, det var betimeligt med en undskyldning. Vi fik to linjer fra en jurist i deres klageafdeling, hvori der stod, at sagen var nedlagt, og at man beklagede ulejligheden. Helt koldt og kynisk.

Anderledes klagebehandling

Museumsdirektøren spilede øjnene endnu mere op, da han bemærkede afgiftens beløb.

Af de 211 kroner, som afgiften i alt lød på, var kun 11 øremærket til en egentlig afgift. De resterende 200 kroner var blevet pålagt som administrationsgebyr, stod der i brevet.

Jesper Koch skrev derfor sin klage med henblik herpå.

- Jeg var lidt irriteret over det, så jeg opkrævede selv et administrationsgebyr fra ParkZone, fortæller en grinende Jesper Koch.

Odsherred Brandmuseums direktør, Jesper Koch, klagede til ParkZone, som udstedte bøden. 14 dage efter blev bøden annulleret.
Odsherred Brandmuseums direktør, Jesper Koch, klagede til ParkZone, som udstedte bøden. 14 dage efter blev bøden annulleret. Foto: Jesper Koch - privatfoto

Den del af klagen har ParkZone ifølge Jesper Koch ikke forholdt sig til. I sin klage bad Jesper Koch desuden om en forklaring på, hvad der var gået galt.

Her lød argumentet, at sagen ikke var blevet behandlet af et menneske.

- Jeg spurgte dem, hvordan det dog kunne ske. De påstod, at der var slet ikke nogen mennesker, der havde været inde over den sag, siger han og tilføjer:

- Det synes jeg jo ikke var rimeligt. Et menneskes sund fornuft havde jo fanget fejlen.

Erkender fejl

ParkZone erkender, at der er tale om en fejl.

- Derfor har vi naturligvis også fortalt Jesper i vores første svar til ham den 23. august, at der er tale om en beklagelig fejl, som han selvfølgelig ikke skal hæfte for, oplyser ParkZone i et skriftligt svar til TV2 ØST.

- Når parkerende retter henvendelse til os, er det altid en medarbejder, der behandler deres sag. Vi kan ikke se noget i vores sagsforløb, hvor vi skulle have kommunikeret andet til Jesper, oplyser selskabet og tilføjer, at der er tale om en hændelse, hvor parkeringskontrollen er sket automatisk via kameraer.

Kan I bekræfte, at afgiften lød på 11 kroner, og at resten udgjorde et administrationsgebyr?

- Parkeringsafgiften er prisen for den tid, der parkeres. Administrationsgebyret er det beløb, vi pålægger, når bilisten ikke når at betale for deres parkering i tide.

Læs også
Disse kommuners p-indtægter er steget
Læs også
Disse kommuners p-indtægter er steget


Hvorfor måtte Jesper Koch vente 14 dage på at få svar på sin klage?

- Når vi modtager indsigelser fra parkerende, hvor de har indtastet sagens løbenummer fra kontrolafgiften, bliver sagen automatisk sat i bero. Det betyder, at bilisten ikke behøver bekymre sig om betalingsfristen eller rykkergebyrer, imens de venter på et svar fra os.

- Vi besvarede Jespers indsigelse indenfor den svartid, som vi oplyser om på vores hjemmeside. Vi gør alt, hvad vi kan, for at nedbringe svartiden og vender tilbage så hurtigt, vi kan, oplyser ParkZone.

ParkZone bekræfter desuden overfor TV2 ØST, at afgiften ikke var tiltænkt museets jeep, men at de som følge af selskabets GDPR-regler ikke kan kommentere den konkrete sag nærmere.

Den røde jeep, der er af mærket Willy, har været brugt af Odsherred Brandtjeneste som indsatslederbil og trækkøretøj til tjenestens redningsbåd.

Bilen er over 60 år gammel og blev en del af museet i Asnæs’ udstilling for 20 år siden, anslår Jesper Koch.

Læs også
Fik tre p-bøder uden at vide det
Læs også
Fik tre p-bøder uden at vide det



Nyhedsoverblik