6. klasse donerer 40.000 kroner til velgørenhed – udsatte børn og klimaet er på dagsordenen

Odsherred Kommunes 6. klasser har besluttet at donere 40.000 kroner til udsatte børn og plante 1000 træer og samle skrald.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Trampoliner, fodboldgolf og en skumfest er, hvad de 65.000 kroner, Odsherred Kommune giver som en del af Børnedemokratidagen til kommunes 6. klasser, er blevet brugt til i de seneste år.

Til Børnedemokratidagen 2020 forhandler kommunes 6. klasser sig frem til, hvad pengene skal bruges på. De forhandler, diskuterer og argumentere inden de på demokartiskvis bliver enige. 

quote Vi har valgt at plante 1000 blodbøgetræer og donerere resten af pengene til børn, som har mere brug for dem, end vi har

Maise 7.B Asnæs Skole

I år er det fjerde gang, der bliver afholdt børnedemokrati, men denne gang har ønskelisten været en helt anden.

Af elevernes mange forslag er klasserne i fællesskab blevet enige om at bruge pengene på velgørenhed.

- Vi har valgt at plante 1000 blodbøgetræer og donerere resten af pengene til børn, som har mere brug for dem, end vi har, fortæller Maise fra 7.B på Asnæs Skole, som var en af to repræsentanter i sin klasse. 

Træerne er allerede plantet, og der er blevet samlet skrald, men på grund af corona har det først været muligt at donere de 40.000 kroner til UNICEF og Børnecancerfonden efter sommerferien. 

Kompromisforslag

Eleverne i 7.B på Asnæs Skole forslog at donere penge til børn, som havde mere brug for dem, og det blev en del af det forslag, som i sidste ende blev vedtaget.

- Der blev vedtaget et kompromisforslag. Vi ville donere pengene til organisationer, og Nykøbing Skole kom med forslaget om at plante 1000 blodbøgetræer, fortæller Maise. 

Artiklen fortsætter under billedet. 

Der blev argumenteret på livet løs, inden klasserne i fælleskab blev enige om at bruge pengene på velgørenhed. 
Der blev argumenteret på livet løs, inden klasserne i fælleskab blev enige om at bruge pengene på velgørenhed.  Foto: Peter Kryger - TV2 ØST

Kommunen har til Børnedemokratidagen 2020 valgt temaet - FN's 17 verdensmål - som rammen, og ud fra det er eleverne kommet med forslag til, hvad pengene skal bruges til.

quote Vi er imponerede over, at så mange klasser har tænkt i samme retning

Allan Richardt Jensen projektleder i Odsherred Kommune

Forslaget, der blev vedtaget, er man i Odsherred Kommune stolte over. 

- Det er stort af børn fra Odsherred Kommune, for det er ikke de rigeste børn i hele verden. Vi er imponerede over, at så mange klasser har tænkt i samme retning, fortæller projektleder i Odsherred Kommune Allan Richardt Jensen.

Pengene bliver overrakt til den internationale chef hos UNICEF og repræsentanter fra Børnecancerfonden fredag den 28. august af de to klasser fra Asnæs Skole, mens alle de andre nu 7. klasser følger med på webcam.

Børnedemokrati i Odsherred Kommune

Inden det blev besluttet, hvad pengene skulle bruges til, havde hver af de 17 klasser lavet et forslag, som de præsenterede for hinanden i byrådssalen slutningen af januar.

Børnene går til forhandling i grupper, og efter diskussion og afstemninger vedtager klasserne, hvilket forslag, der skal realiseres. Samtidigt med at eleverne får et indblik i den politiske hverdag.

- De lærer om demokrati. Det handler om samarbejde, at få det til at passe ind, at gå på kompromis og at argumentere for sin sag, fortæller Allan Richardt Jensen. 

Her er nogle af forslagene fra 6. klasserne i Odsherred Kommune

  • En fest for alle 6. klasser i Odsherred med spørgsmål om verdensmålene
  • Et motionsløb med tre distancer
  • Donation af hele beløbet til Folkekirkens Nødhjælp til køb af træer, geder, høns eller skolematerialer.
  • Rene byer i hele Odsherred
  • En Verdensmålsskulptur
  • En pulje til fattige børn i Odsherred
  • Hjælp til dem, der har det svært i Odsherred
  • Et "skraldeevent"
  • Indsamling af skrald
  • Kamp mod plast i naturen

Lærerigt og spændene

Maise fra 7.B på Asnæs Skole synes også, at børnedemokratidagene har været spændende og lærerige: 

quote Det var spændende at argumentere for sin egen sag

Maise 7.B Asnæs Skole

- Jeg synes, jeg har lært mere, end jeg vidste, inden vi kom ind i byrådssalen og prøvede at stemme og gå på kompromis, fortæller Maise og fortsætter: 

- Det var spændende at argumentere for sin egen sag. Det var svært at vide, hvad de andre ville spørge om, man vidste kun, hvad man selv ville sige.

Projektleder Allan Richardt Jensen fortæller, at det er eleverne selv, der står for at udarbejde forslag, lave budgetter og ringe til folk. Kommunen hjælper med at facilitere og med enkelte processer, men at det i høj grad er elevernes egne tanker.  

Læs også
Kagealferne bager til udsatte børn: Jeg elsker at se folk blive glade
Læs også
Kagealferne bager til udsatte børn: Jeg elsker at se folk blive glade

Pengeoverrækkelsen fredag bliver et festligt arrangement med genanvendeligt pynt og med lokale råvarer i verdensmålenes tegn.


Nyhedsoverblik