Vil flytte erhvervshavn ud af byen

På et pressemøde fredag præsenterede den røde flertalsgruppe i Næstved Kommune planerne om, at erhvervshavnen skal rykkes ud af inderhavnen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Senest i 2034 skal inderhavnen i Næstved ikke længere huse erhvervshavnen. Det store område centralt i Næstved skal derimod bruges til byudvikling.

quote Om 11 år er det slut med at have havneaktiviteter inde i byen

Carsten Rasmussen (S), borgmester i Næstved Kommune

Udspillet kommer fra den røde flertalsgruppe, der fredag klokken 12.00 præsenterede planen på et pressemøde på selve havnen.

- I rød blok ønsker vi en igangsættelse af byudviklingen af havnearealerne i Næstved by. Om 11 år er det slut med at have havneaktiviteter inde i byen, siger borgmester Carsten Rasmussen (S) til TV2 ØST.

Borgmester i Næstved Kommune Carsten Rasmussen (S) vil sende et signal til borgerne om, at forandringer i inderhavnen er på vej.
Borgmester i Næstved Kommune Carsten Rasmussen (S) vil sende et signal til borgerne om, at forandringer i inderhavnen er på vej. Foto: TV2 ØST/Arkiv

Bag udspillet står Socialdemokratiet, SF, Enhedslisten og Radikale Venstre, som udgør 17 ud af 31 byrådsmedlemmer.

- Det der er vigtigt for mig som borgmester er at sende et klart signal til folk. Alle venter på, at vi træffer en hel konkret beslutning. 

- For mig er den bedste beslutning - også for erhvervsudviklingen i Næstved - at vi får udviklet arealerne inde i byen. Og vi skal gøre alt, hvad vi kan, for at finde plads til de nuværende kunder på den anden side af svingbroen, siger borgmesteren.

Kortet viser, hvor industrihavnen måske skal ligge efter 2034.
Kortet viser, hvor industrihavnen måske skal ligge efter 2034. Foto: Grafik: Nick Abildgaard

Hvad vil I gøre denne gang, for at sikre jer, at det bliver en realitet?

- Det vi gør, er at give erhvervslivet knapt 11 år til at komme videre. Så vi hiver ikke tæppet væk under nogen af de kunder, der er der nu. Samtidigt vil vi rent konkret gå ud og undersøge, hvad der er af muligheder, svarer Carsten Rasmussen.

Politisk redaktør kalder havneplaner et rungende måske

Her giver politisk redaktør på TV2 ØST Ivan Nielsen et politisk overblik over udviklingen af havnen:

Det er langt fra første gang, politikerne i Næstved forsøger at skubbe erhvervshavnen ud af inderhavnen for i stedet at skubbe gang i byudvikling i de attraktive områder, der ligger nærmest midt i byen.
Vil det lykkes denne gang? Svaret er et rungende måske.

Hvis vi ser på den nyere havnehistorie, besluttede byrådet tilbage i efteråret 2019, at nu skulle der sættes gang i byudviklingen i havnen. Det blev ved ordene.

I sommeren 2020 havde borgmester Carsten Rasmussen fået nok. Han meddelte, at det var på tide at lukke erhvervshavnen. Det var tæt på valget i 2021, og han kom på andre tanker. Der skete ikke noget.

Men i maj 2021 blev hele byrådet enige om, at havnen skulle flyttes ud til Stensbæksholm i Karrebæk Fjord tæt ved mundingen til kanalen ind til Næstved. Det blev heller ikke til noget.

Nu prøver det røde flertal i Næstved Byråd så igen. Inderhavnen skal ryddes for erhverv frem mod 2034. I stedet skal havnen undersøge, om det er muligt at etablere en ny erhvervshavn i kanalen på strækningen mellem svingbroen og Karrebæk Fjord.

Men historien har vist, at et flertal ikke nødvendigvis er nok i Næstved, når det gælder havnen.
Borgmester Carsten Rasmussen er under pres fra alle sider. De borgerlige partier vil også gerne byudvikling, men de lægger meget vægt på at beskytte havnen og de arbejdspladser, der er tilknyttet. Hvor mange det i virkeligheden er, er der meget forskellige meninger om. Men havnen og arbejdspladser kan gå hen og blive et godt tema for de borgerlige i valgkampen i 2025. 

Carsten Rasmussen har heller ikke total opbakning i sin egen store byrådsgruppe. Der er medlemmer, der vægter havnejobs meget højt. Det samme gør vennerne i fagbevægelsen.

Så er der Dansk Industri og virksomhederne, der ligger i havnen eller bruger den, de vil fortsat kunne sejle ind til midten af Næstved. Havnen har lige fået lavet endnu en rapport om havnens fremtid, der denne gang peger på, at erhvervshavnen skal ligge, hvor den altid har ligget – i inderhavnen.

Endelig er der vennerne i rød blok i byrådet - Radikale, SF og Enhedslisten, der vil i gang med transformationen af havnen. Her er det nok især de Radikale, der er ved at tabe tålmodigheden. Partiet med Lars Hoppe Søe i spidsen har presset på for at få rykket byen ned i inderhavnen. Hidtil uden den helt store succes.

Såååh. Hvis borgmester Carsten Rasmussen føler sig lidt klemt, er det helt rigtigt. Og det er stadig et åbent spørgsmål, om han denne gang kan gøre visionerne om en ny bydel med vandudsigt til virkelighed.

Hvad sker der, hvis havnebestyrelsen når frem til, at der ikke kan etableres en ny havn i kanalen mellem svingbroen og Karrebæk Fjord, eller at den bliver meget dyr? Så har borgmesteren for alvor problemer. Og det bliver formentlig lige op til valget i 2025.

Det bliver med stor sandsynlighed de fleste af industrihavnens virksomheder, der skal forlade havnen på baggrund af udspillet. I stedet vil flertallet bevillige fem millioner kroner til at undersøge muligheden for en ny erhvervshavn.

- Havnen har selv sagt, at havnen inde i Næstved by er for lille, så uanset hvad skal de flytte. Så vi beder havnebestyrelsen komme med en udtømmende liste, der helt klart kan sandsynliggøre, hvad man kan gøre andre steder på den anden side af svingbroen.

- For eksempel om man kan etablere havn på Ydernæs, Stenbæksholm eller et tredje sted, siger Carsten Rasmussen.

Læs også
Næstveds nye havn bliver svær at realisere
Læs også
Næstveds nye havn bliver svær at realisere

Havnen skal blandt andet undersøge, om den kan etableres langs kanalen på den anden side af svingbroen. Der er en kilometer på hver side af kanalen.

- Måske er det kun de nuværende kunder, vi kan finde plads til på grund af miljøzoner, forurening i undergrunden, men jeg vil være med til at gøre, alt hvad jeg kan for at minimum de nuværende kunder kan få en anden placering, siger han.

Hvis havnebestyrelsen lykkes med at lave en plan for udflytning, er flertalsgruppen åben for at bruge 100 millioner kroner på den nye havn, dog skal virksomhederne selv stå for opførsel af haller. Men det er også en beslutning, der først skal igennem byrådet. 

Havnen har lavet en rapport, der fortæller, at hvis havnen lukker, kan det koste op imod 700 arbejdsplader. Det drejer sig blandt om 350 arbejdspladser hos glasemballageproducenten Ardagh.


Nyhedsoverblik