- Jeg har sammen med lågeudvalget kæmpet for, at vi skulle have guldkant på, og jeg skal ikke spille på orglet, hvis malerierne kommer op at hænge uden guld på. Det vil være utroværdigt af mig.
Sådan siger den mangeårige organist ved Sct. Peders Kirke i Næstved, Christian Kampmann Larsen, til Kristeligt Dagblad, efter det er kommet frem, at han har valgt at opsige sin stilling ved kirken.
Han har været formand for et tremands-udvalg under menighedsrådet ved Sct. Peders Kirke, der har taget sig af først projektet med at genopføre det særlige Svaleredeorgel i kirken, og efterfølgende få malet fløjdøre til orglet. Han var lønnet projektleder for orglet og malerierne, og endte i en konflikt med kunstmaleren Thomas Kluge omkring guldkanter til fløjdørene til orglet.
Vil have forlig
Organistens beslutning kommer efter et flertal i menighedsrådet ved kirken har besluttet at stoppe det retslige slagsmål med kunstmaleren Thomas Kluge, efter Retten i Næstved for en måned siden fastslog, at kirken har krænket hans ophavsret ved at male en guldkant på maleriet mod hans udtrykkelige ønske.
- Retten underkendte den 12. oktober 2022 det, vi anså som en mundtlig aftale parterne imellem. Dommen resulterede i at menighedsrådet, efter flere overvejelser og møder, besluttede ikke at kære sagen, siger menighedsrådsformand Lene Cortz i en pressemeddelelse.
Afgørelsen blev ifølge formanden taget af et flertal på otte ud af menighedsrådets 12 medlemmer. Det var dog en beslutning, der splittede menighedsrådet - og ifølge avisen Sjællandske har et medlem af menighedsrådet efterfølgende valgt at forlade sin post i protest.
- Vi er kede af de mange yderligere udgifter, vi kunne forvente, hvis vi gik videre med sagen, hvilket ville påvirke både Sct. Peders Sogns og Folkekirkens omdømme. Menighedsrådet arbejder nu videre med forligsforslag, modtaget fra kunstnerens advokat, og rådet ser frem til at få arbejdsro og arbejdsglæde tilbage, så det kan udføre det arbejde, det er valgt til, skriver formanden i pressemeddelelsen. Hun har ikke lørdag mulighed for at svare på yderligere spørgsmål i sagen.
Organist havde 32 års ansættelse
Organisten Christian Kampmann Larsen har været ansat ved kirken i 32 år, og har tidligere - i 1981 - modtaget det prestigefyldte Jacob Gades Legat, der gives så unge musikere kan uddanne sig i udlandet. Han har efterfølgende holdt koncerter i en række kirker verden over.
Christian Kampmann Larsen har gjort det til et kald at genopbygge det særlige orgel, der er helt særligt, fordi det kan gengive den tidlige orgelmusik på den måde, som det er tiltænkt.
Striden om guldkanter startede i sommeren 2021. Her gennemførte menighedsrådet en prøveophængning af malerierne. Efter prøveophængningen kom det til konflikt ved et møde om lyssætning af malerierne. Her kom organisten og Thomas Kluge op at skændes.
Christian Kampmann Larsen mente, på vegne af menighedsrådet, at der var en synlig kant på en millimeter på den øverste del af malerierne, hvor en klemskinne skulle sikre, at maleriet ikke slog sig. Derfor mente han, at det var nødvendigt at det var nødvendigt at male en halvanden centimeter bred guldramme øverst på maleriet. Thomas Kluge mente omvendt, at guldet ændrede farveopfattelsen af hans maleri, sådan så hele oplevelsen af billedet blev ændret. Derfor modsatte han sig ideen om guldkant.
Kunne komme til at betale erstatning
Konflikten førte til, at malerierne blev fjernet fra orglet, og at en stort opsat indvielsesgudstjeneste med deltagelse af den daværende biskop Peter Fischer-Møller blev aflyst med få dages varsel. Efterfølgende forsøgte menighedsrådet at levere malerierne tilbage til den fond, der havde doneret malerierne til kirken - men uden held.
Efter det valgte kirken trods kunstnerens udtrykkelige forbud alligevel at male kanterne på malerierne, hvilket fik Thomas Kluge og Billedkunstnernes forbund (BKF) til at gå i retten og få nedlagt et fogedforbud mod at vise malerierne frem i deres ændrede form.
Det var det slagsmål, der endte den 12. oktober i Retten i Næstved, hvor en dommer konkluderede, at guldkanterne krænkede Thomas Kluges ophavsret - og at krænkelsen ville fortsætte, hvis malerierne blev vist frem i deres ændrede form.
Endnu mere alvorligt for menighedsrådet var det, at et medlem af den donerende fonds bestyrelse i retten kunne fortælle, at menighedsrådet havde brudt med betingelserne i den bevilling, som de havde fået til at betale for malerierne.
En tilknyttet konsulent, der skulle godkende værket, vidste nemlig ikke, at han havde denne rolle, og var tidligt blevet koblet af projektet. I retten kunne han dog erklære, at han ikke ville acceptere de påførte guldkanter, da de bryder med den historiske tradition på området.
Derfor kunne menighedsrådet blive tvunget til at betale de 500.000 kroner tilbage, som fonden havde betalt for billederne.
Thomas Kluge er ikke glad
Kirken har allerede brugt op til 500.000 kroner på det retslige slagsmål, som de tabte, herunder Thomas Kluges advokatregning, som de ifølge rettens kendelse også skal betale.
Dertil kommer udgifter til at få lovliggjort malerierne igen. Hvad det kan komme til at koste, er endnu ikke klargjort.
Men selvom kendelsen fra Retten i Næstved står ved magt, så er kunstmaleren Thomas Kluge alt andet end glad efter udmeldingen fra menighedsrådet.
Han kalder hele sagen for et absurd teater.
- De fastholder, at vi havde en mundtlig aftale om de guldkanter, og det har retten altså fastslået ikke er tilfældet. Faktisk blev deres forklaring af sagens dommer kaldt en efterrationalisering. Guldkanterne strider både mod min ophavsret og den historiske tradition, og det synes jeg, at det ville klæde dem at erkende, siger han, og tilføjer, at han fortsat er vred over den måde, som menighedsrådet har opført sig på i sagen.
- Det står nu klart, at det hele har været et teaterspil, for at prøve at tvinge mig til at sige ja til de guldkanter, som jeg ikke vil acceptere. De skal stoppe med at insinuere, at jeg lyver. Det har jeg jo rettens ord for, at jeg ikke gør, siger han.