Kommune inviterer gaderæsere til møde: - Vi skal have dialogen, før vi kan finde en løsning

Næstved Kommune og Nisseringen vil gerne hjælpe med at løse problemet, så gaderæsene kan afvikles lovligt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Kenneth Clausen arbejder i samarbejde med en gruppe andre gaderæsere på at finde en løsning, så de kan køre gaderæs lovligt.

For gennem årtier har hundredevis af biler holdt side om side i lange køer for at køre gaderæs i industrikvarteret ved Ydernæs i Næstved. Men politikerne i kommunen og politiet gik tidligere på måneden sammen om at sætte ekstra fokus på at dæmme op for gaderæset. 

quote Der er ikke nogen gaderæsere, der kører ud på grus i deres fine biler

Kenneth Clausen

Det fik Kenneth Clausen og en gruppe unge til at række hånden frem til kommunen. De vil mødes med politikerne for at finde en måde, så de kan få lov til at udøve deres passion for biler på en lovlig måde.

Og nu melder Motorsport Klub Nisseringen og Næstved Kommune sig begge klar til at indlede en dialog og drøfte, hvordan problemet muligvis kan blive løst.

Motorklub tilbyder sin hjælp

Motorsport Klub Nisseringen inviterede Striben, en gruppe for gaderæsere, ud for at kigge på området, men banen, de kan tilbyde, er uden interesse for gaderæserne.

- Den vej, de har, er 250-300 meter lang og fører direkte ud på grus, og der er ikke nogen gaderæsere, der kører ud på grus i deres fine biler, fortæller Kenneth Clausen.

VIDEO: Flere hundrede kører gaderæs ved Ydernæs i Næstved. 

 

Til gengæld har Nisseringen yderligere tilbudt sin hjælp i forbindelse med afviklingen af kommende arrangementer.

- Vi kan hjælpe med, hvordan de gør, så det bliver sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det drejer sig om, hvad der skal sættes op af autoværn, hvor meget asfalt, der skal lægges og den slags, fortæller formand for Nisseringen Gert Nielsen.

Artiklen fortsætter under billedet.

Kenneth Clausen håber, at Næstved Kommune vil samarbejde, så gaderæs kan køres lovligt.
Kenneth Clausen håber, at Næstved Kommune vil samarbejde, så gaderæs kan køres lovligt. Foto: Kevin Rasmussen - TV2 ØST

Det ideelle sted

Gaderæserne skal bruge en 600 meter lang lige asfalteret vej og industriområdet i Ydernæs, der tidligere har lagt asfalt til ulovligt gaderæs, ville være ideelt.

quote Industriområdet ville være et godt sted

Elmer Jacobsen næstformand i Teknisk Udvalg i Næstved Kommune

- Det ville være rigtig godt at få lov til at køre ved Ydernæs og industriområdet derude. Så skal der heller ikke bruges flere penge på det, fortæller Kenneth Clausen.

Næstved Kommune kan som Kenneth Clausen også se, at der ligger en mulighed for, at der her kan køres lovligt gaderæs.

- Jeg tænker, at industriområdet ville være et godt sted, men det skal organiseres, så folk ved, hvad der sker. Området skal bare ikke belastes. Det skal ikke altid være dem, som bor i Ydernæs, der får generne, fortæller Elmer Jacobsen, der er næstformand i Teknisk Udvalg i Næstved Kommune.

Til gaderæsene kommer der normalt mellem 300-700 biler, men inden det overhovedet er muligt at se på en løsning for de benzinglade, skal der afholdes et møde med kommunen.  

Her ligger Ydernæs. Artiklen fortsætter efter grafikken.

Grafik: Nick Abildgaard

Kommunen inviterer til møde

Teknisk Udvalg i Næstved Kommune har inviteret Kenneth Clausen og nogle andre til møde for at se på mulige løsninger.

De ser det som den eneste rigtige løsning at starte en dialog og samtidigt have politiet ind over, således gaderæsene kan afvikles i overensstemmelse med lovgivningen.

- Vi skal have dialogen, før vi kan finde en løsning. Det er ikke sikkert, vi kan imødekomme deres krav, det ved vi først, når vi har haft snakken, fortæller Elmer Jacobsen.

Mødet er endnu ikke fastlagt, fordi gaderæserne ikke har henvendt sig på mail til kommunen, men Kenneth Clausen regner med, at den bliver sendt hurtigst muligt.

Så snart mødet er sat op, håber man på, at kommunen vil samarbejde, for Kenneth Clausen går ikke ind for ulovligt gaderæs.

- Hvis kommunen ikke indgår en aftale eller finder en løsning, så tror jeg, at gaderæsere finder et andet sted at køre og vil fortsætte, siger han.

Opdatering
Clock24. aug 2020, kl. 09:36
Artiklen er opdateret, da Kenneth Clausen var blevet fejlciteret til slut i artiklen.