Verdens største flydende gravemaskine kommer til Lolland

Med en enkel skovlfuld kan den flydende gravemaskine løfte, hvad der svarer til vægten af fire bybusser med passagerer.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Byggeriet af Femerntunnelen træder snart ind i en ny fase, når verdens største flydende gravemaskine i slutningen af oktober ankommer til farvandet ud for Lolland.

Gravemaskinen med navnet Magnor skal være med til at udgrave renden på havbunden, hvor den 18 kilometer lange sænketunnel mellem Lolland og Femern skal anlægges.

Og den 72 meter lange og 20,5 brede gravemaskine vil komme til at vække opsigt ved Rødbyhavn, hvor danmarkshistoriens største byggeri er i gang.

Projektet, som Magnor udfører i Singapore, er et landindvindingsprojekt.
Projektet, som Magnor udfører i Singapore, er et landindvindingsprojekt. Foto: Boskalis

For maskinen har en motor på 5.500 hestekræfter, mens dens skovl kan rumme en 20-fods skibscontainer og er i stand til at løfte op mod 67 ton sten og sand med ét spadestik. Det svarer cirka til vægten af fire bybusser med passagerer.

Læs også
Nu kan du følge danmarkshistoriens største byggeprojekt direkte fra stuen
Læs også
Nu kan du følge danmarkshistoriens største byggeprojekt direkte fra stuen

Desuden er gravemaskinen udstyret med en særlig energieffektiv motor, der bruger mindre brændstof og udleder mindre CO2. Med en gravedybde på op til 22 meter forventer Femern A/S samtidig, at den både vil kunne arbejde i dansk og tysk farvand.

Femern-forbindelsen ventes at åbne i 2029.
Femern-forbindelsen ventes at åbne i 2029. Foto: Boskalis

Overskydende jord bliver til ny kyststrækning

Det bliver det hollandske entreprenørkonsortium FBC, der består af Boskalis og Van Oord, som skal stå for det omfattende gravearbejde. Selskabet er i besiddelse af nogle af verdens største gravemaskiner og har allerede fire andre maskiner i gang ved byggeriet.

Femern-forbindelse skal stå klar i 2029

  • Forbindelsen mellem Rødby og Puttgarden vil blive en 18 kilometer lang sænketunnel med vej og jernbane.

  • Forbindelsen bliver den længste sænketunnel i verden med dobbeltsporet motorvej med nødspor i hver retning - og en dobbeltsporet fuldt elektrificeret jernbane.

  • Tunnelen vil blive bygget med 89 betonelementer, som støbes på land og derefter sænkes ned på havbunden.

  • Det vil tage ti minutter at køre i bil gennem tunnelen og syv minutter i tog.

  • Prisen forventes at være på 52,6 milliarder kroner for tunnelen og 9,5 milliarder kroner for vej og jernbane i Danmark. Danmark garanterer for lån, men projektet er brugerfinansieret. Der regnes i 2015-kroner.

  • Femern-forbindelsen skal efter planen stå klar i 2029.

  • Prisen for at køre igennem tunnelen vil blive besluttet politisk før åbningen. Femern A/S regner dog med en pris omkring 500 kroner for en enkelt tur i en personbil.


Kilde: Femern A/S. 

Og selvom der er tale om nogle store gravemaskiner, vil udgravningen tage to til tre år. Alt opgravet jord bliver desuden til nyt land på Lollands sydkyst.

Renden graves 100 til 150 meter bred med fladt skrånende kanter, så siderne ikke skrider ned i renden. Inden tunnelelementerne sænkes på plads, tjekkes renden og renses, der hvor det er nødvendigt.

Femerntunnelen kommer til at være 12 meter dyb, 100 til 150 meter bred og 18 kilometer lang.
Femerntunnelen kommer til at være 12 meter dyb, 100 til 150 meter bred og 18 kilometer lang. Foto: Boskalis

Den store gravemaskine arbejder på nuværende tidspunkt på et projekt i Singapore. Men inden længe bliver den læsset op på et stort transportskib og sejlet til Danmark. På grund af dens størrelse vil maskinen dog ikke kunne lægge til kaj i Rødbyhavn.

Mandskabet på Magnor tæller otte ansatte, og maskinen har fået sit navn fra den nordiske mytologi, som betyder kriger.  

Femern-forbindelsen ventes at åbne i 2029. 


Nyhedsoverblik