Skibet sejlede med stykgods i Smålandsfarvandet op til Anden Verdenskrig. Og under krigen deltog skibet i arbejdet med at redde jøder i sikkerhed i Sverige. De seneste år har skibet dog fået lov til at forfalde, indtil det til sidst stod overfor en ophugning, hvis det blev liggende i Suså havn.
Nu har fragtskibet Frem – ikke at forveksle med det kendte norske ekspeditionsskib Fram – dog indledt rejsen mod at blive et nyt og bedre skib.
Alt gik som det skulle, da skibet blev stillet på slæden, og langsomt blev trukket fri af vandet
Onsdag morgen forlod det stærkt nedbrudte skib nemlig vandet i Rødby, og blev sat på land.
- Alt gik som det skulle, da skibet blev stillet på slæden, og langsomt blev trukket fri af vandet. Nu starter arbejdet med at finde ud af præcist hvor nedbrudt skibet er - og dermed også, hvad det vil koste at få hende udbedret, siger Jørgen Møller, der er formand for den støtteforening, Frem af Smålandsfarvandet, der vil bringe skibet tilbage til gammeldags storhed.
Artiklen fortsætter under billedet.
Skibet blev bygget i 1934 på Fejø, og sejlede med lokalt gods både i Smålandsfarvandet, og på sejladser til København - blandt andet med frugt.
- Det er en del af vores kulturarv. Det viser en del af vores maritime kulturarv, fortæller Jørgen Møller.
Siden har skibet sejlet fra blandt andet Holbæk Havn, før hun til sidst endte i Næstved.
Ser virkelig godt ud
Efter skibet kom på land, er arbejdet med at rejse det for mudder, mos og alger blevet indledt.
Og selvom skibet for lægfolk mest af alt ligner et vrag, så er situationen bedre end forventet.
- Jeg er virkelig positivt overrasket. Vi har gennemført en første undersøgelse, prikket i træet og fundet de steder, hvor vi gerne vil undersøge mere. Men det er virkelig positivt at få skibet på land. Skibet har det tilsyneladende bedre, end det ellers ser ud til, siger Per Rolighed, der er bådebygger og en af dem, der har arbejdet hårdt på at redde skibet.
Artiklen fortsætter under billedet.
Da de frivillige kræfter for et år siden for alvor kastede sig ud i planerne om at redde skibet stod det på bunden af Suså Havn i Næstved, og havnen havde sat en frist på 14 dage til at få skibet fjernet – ellers ville det blive hugget op. Truslen satte dog fart på de frivillige, der straks indledte arbejdet med at redde skibet.
- Skibet er bygget med brug af et helt unikt håndværk. Det er utroligt, så omhyggeligt alt er lavet. Det er også en af forklaringerne på, at det trods alt i dag er i så god stand, som det er tilfældet, siger Per Rolighed.
Skibet er bygget med brug af et helt unikt håndværk. Det er utroligt, så omhyggeligt alt er lavet
Han er en af de to bådebyggere, der nu skal lave en detaljeret plan for, hvordan skibet kan sættes i stand.
- Danmark var en stor skibsbyggernation engang – og blandt andet på Fejø blev der virkelig lavet kvalitet. Det ved de færreste nok på øen i dag – men de tre gamle skibsværfter står der faktisk stadig, siger han.
Artiklen fortsætter under billedet.
Skal være sejlende ambassadør for Sydhavet
Håbet er, at skibet på længere sigt igen vil kunne sejle mellem havne lige fra Fejø og hele vejen rundt om Sjælland til København.
- Vi håber, at også kommunerne i området vil tage skibet til sig og involvere sig. Hvis flere gør det, så kan vi gøre projektet større, og endnu bedre fortælle om vores fælles, maritime historie. Det er en måde at sætte fokus på vores gamle kulturarv, siger Jørgen Møller.
Skibsbevaringsfonden har indtil videre doneret 150.000 kroner til arbejdet med at bevare skibet. Den samlede renovering vil dog koste op til fem millioner kroner.
Vurderingen er dog, at projektet står godt til at få støtte, fordi det drives af frivillige.