Onsdag blev endnu et punkt på tjeklisten frem mod den kommende Femern Bælt-tunnel krydset af.
Og derfor stod den på rejsegilde i Rødbyhavn.
Det er den bærende konstruktion til en af i alt tre produktionshaller, som i fremtiden skal støbe betonelementer til Femern Bælt-tunnelen, der nu er rejst.
- Det er en kæmpe dag. Det er en mulighed for, at vi kan fejre det sammen med alle medarbejderne, at vi når denne her vigtige milepæl, og det er et godt skridt på vejen til at kunne producere det første tunnelelement engang i det nye år, siger administrerende direktør Henrik Vincentsen.
Dagen bød både på taler fra direktører og Lollands borgmester. Derudover var der pølser til de mange hundrede arbejdere, som er beskæftiget på den kommende forbindelse mellem Danmark og Tyskland.
Færdig til næste år
Produktionshallerne bliver 240 meter lange, 200 meter brede og 33 meter høje. Hver hal har et areal på cirka 30.000 kvadratmeter, hvilket svarer til over fire fodboldbaner.
Den første hal forventes at være helt færdig i foråret 2023, mens de to andre haller først bliver færdig i løbet af sommeren 2023.
- Det er jo her, at vi skal producere alle de betonelementer, som skal udgøre tunnelen. I alt 89 betonelementer skal produceres her på stedet og sejles ud og sænkes ned på havbunden, som kommer til at udgøre den fremtidige tunnel, forklarer Henrik Vincentsen.
Den første produktionslinje går i gang med at støbe første tunnelelement ved årsskiftet.