Rejsegilde på Femern-byggeriet - kæmpe produktionshal tager sin form

Medarbejderne på Femern Bælt-tunnelen var onsdag til rejsegilde på en ny tunnelfabrik.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Onsdag blev endnu et punkt på tjeklisten frem mod den kommende Femern Bælt-tunnel krydset af.

Og derfor stod den på rejsegilde i Rødbyhavn.

Det er den bærende konstruktion til en af i alt tre produktionshaller, som i fremtiden skal støbe betonelementer til Femern Bælt-tunnelen, der nu er rejst.

Henrik Vincentsen holdt tale til dagens rejsegilde.
Henrik Vincentsen holdt tale til dagens rejsegilde. Foto: Jesper Sandbirk - TV2 ØST

- Det er en kæmpe dag. Det er en mulighed for, at vi kan fejre det sammen med alle medarbejderne, at vi når denne her vigtige milepæl, og det er et godt skridt på vejen til at kunne producere det første tunnelelement engang i det nye år, siger administrerende direktør Henrik Vincentsen.

Dagen bød både på taler fra direktører og Lollands borgmester. Derudover var der pølser til de mange hundrede arbejdere, som er beskæftiget på den kommende forbindelse mellem Danmark og Tyskland.

Læs også
Nu begynder byggeriet af selve Femern-forbindelsen
Læs også
Nu begynder byggeriet af selve Femern-forbindelsen

Færdig til næste år

Produktionshallerne bliver 240 meter lange, 200 meter brede og 33 meter høje. Hver hal har et areal på cirka 30.000 kvadratmeter, hvilket svarer til over fire fodboldbaner.

Den første hal forventes at være helt færdig i foråret 2023, mens de to andre haller først bliver færdig i løbet af sommeren 2023.

Der skal i alt bygges tre fabrikshaller.
Der skal i alt bygges tre fabrikshaller. Foto: Jesper Sandbirk - TV2 ØST

- Det er jo her, at vi skal producere alle de betonelementer, som skal udgøre tunnelen. I alt 89 betonelementer skal produceres her på stedet og sejles ud og sænkes ned på havbunden, som kommer til at udgøre den fremtidige tunnel, forklarer Henrik Vincentsen.

Den første produktionslinje går i gang med at støbe første tunnelelement ved årsskiftet.


Nyhedsoverblik