I dag, torsdag, gik arbejdet med Femern Bælt-forbindelsen ind i sin næste store fase: Nemlig byggeriet af selve tunnelen, der i fremtiden skal forbinde Danmark med Tyskland.
Projektet har været i gang i årevis - med bump og forsinkelser på vejen - så dagen i dag skulle selvfølgelig fejres.
- Det er en rigtig stor dag i dag for os, det her, siger Christian Kaas Oldenburg, der er projektchef på Femern A/S.
Derfor blev dagen da også markeret med en ceremoni og elever fra den lokale musikskole, der spillede op på byggepladsen i Rødbyhavn på Lolland.
Nu bliver vi lige pludselig midtpunkt mellem to metropoler
Nu starter arbejdet med tunnelbyggeriet
De seneste år har der været gang i et omfattende forarbejde på byggepladsen, og nu er de første maskiner rykket ind på det sted, hvor en 18 kilometer lang sænketunnel for tog og biler skal bygges.
- Det er lige her, i midten af den her udgravning, at jernbanen og motorvejen kommer til at gå, siger pressechef Jens Villemoes.
Med Femern Bælt-forbindelsen bliver det i fremtiden muligt at køre fra Rødby til Puttgarden på 10 minutter i bil og rejse i tog fra København til Hamborg på under tre timer.
- Vi har været i gang med projekt ret lang tid faktisk - mere end et år. Men det vi har været i gang med tidligere har været al det forberedende arbejde. Det, vi skal i gang med nu her, det er det første rigtige permanente arbejde. Det er tunnel-portalen, der er ansigtet udadtil. Det er det, man ser, når man kører ned i tunnelen, siger projektchef Christian Kaas Oldenburg.
- Det har kæmpestor betydning, for Lollands verden forandrer sig - specielt den dag, hvor byggeriet står færdigt, og man kan køre igennem tunnelen, siger borgmester Holger Schou Rasmussen (S).
En række store bomb på vejen
Det er 14 år siden, at transportministre for Danmark og Tyskland indgik den statstraktat, der ligger til grund for projektet.
- Vi vil nu gennemføre det, der bliver Danmarks hidtil største anlægsprojekt, sagde daværende transportminister Carina Christensen (K).
Dengang var målsætningen at der skulle åbnes for trafik i 2018, men i dag forventes forbindelsen først at stå færdig i 2029.
Der har nemlig været en række store bump på vejen. Især på den anden side af Østersøen har tyske borgerprotester og retssager medført forsinkelser.
Rigsrevisionen har også tidligere rettet kritik af projektet for en række unødvendige økonomiske beslutninger og for at have lavet urealistiske tidsplaner for byggeriet.
Men nu er arbejdet med den kommende tunnel i fuld gang, både i Puttgarden - og her på Lolland, hvor Femern-forbindelsen forventes at få stor betydning i fremtiden.
- Jeg plejer at sige, at vi ligger for enden af Danmark, og her kan man ikke rigtig komme videre, men nu bliver vi lige pludselig midtpunkt mellem to metropoler, siger borgmester Holger Schou Rasmussen.