Overskydende sand fra Femernbyggeri skal skabe ferieparadis på Lolland

Der er store planer for strandområdet vest for den kommende Femern-tunnel. Sand fra byggeriet skal skabe en ny feriepark.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En strand, der er 2900 meter lang og 530 meter bred. 

Det bliver muligvis fremtiden på det sydligste Lolland, hvor man lige nu er i gang med at etablere den kommende Femern-tunnel.

Med tunnelen betyder det også, at turen fra Tyskland til Danmark bliver reduceret med 35 minutter i bil, eksklusiv ventetiden ved færgelejet. Og det er der altså stor potentiale i, hvis man spørger Lolland Kommune.

Læs også
Museum har fundet millioner af fund ved Femern-byggeri – nu skal internationale forskere hjælpe
Læs også
Museum har fundet millioner af fund ved Femern-byggeri – nu skal internationale forskere hjælpe

Det understregede borgmester Holger Schou Rasmussen (S) på et borgermøde i Rødbyhavn den 6. april. Det var det andet borgermøde i rækken angående de store planer om Lollands Sydkyst.

quote Det findes ikke ret mange steder, at vi kan komme så tæt på vandet i Danmark

Holger Schou Rasmussen (S), borgmester i Lolland Kommune

Kommunen præsenterede en række planer for, hvordan man vil udbygge det nuværende dige vest for Rødbyhavn og anlægge en stor strand, kaldet forlandet, hvor der kan bygges alt fra strandresorts til hoteller og rekreative områder.

- Vi skal arbejde med at udvide vores turisme og lige nøjagtig i det her forland, specielt på den vestlige del. Det bliver større end Amager Strandpark, og det bliver rekreativt med lagune og badestrand, så det er oplagt for investorer, der tænker, at her skal der turister til, siger Holger Schou Rasmussen.

Sådan her kan promenaden langs stranden komme til at se ud.
Sådan her kan promenaden langs stranden komme til at se ud. Foto: EFFEKT

Området kan blive skabt af den havbund, der lige nu bliver pumpet væk for at gøre plads til den kommende tunnel. Her var det oprindeligt meningen, at sandet skulle bruges, når tunnelelementfabrikken igen skulle rives ned, men sidste år åbnede Folketinget muligheden for, at tunnelelementfabrikken skal blive liggende permanent. Dermed skal man have et nyt sted at placere det overskydende sand.

- Vi har hele tiden vidst, at med Femern-byggeriet skulle der placeres jordopfyldning på Lollands sydkyst, både på den ene og den anden side af Rødbyhavn Færgehavn. Nu snakker man om en permanentliggørelse af tunnelelementfabrikken. Det betyder, at der er noget jord, man skal finde en ny placering for. Der har vi forslået, at det kan ligge på den vestlige side mellem havnen og Lalandia, så det ligger som en bramme i dige højde, så man får nogle byggefelter, siger Holger Schou Rasmussen.

Byzone flytter kystbeskyttelseslinje

Sandet kommer til at danne fundament for en udbygning af Lolland og netop det, at det faktisk er helt nyt og urørt land, giver en kommende feriepark nogle meget attraktive muligheder, mener borgmesteren. Der er nemlig ikke de samme krav til beskyttelse af kyst og dyreliv.

- Man kan bygge hoteller og ferieresorts, der faktisk ligger helt tæt på vandet, fordi det er indenfor det, der hedder byzonen, og der er kystbeskyttelseslinjen kun 100 meter, og henne ved Rødbyhavn er det 0 meter. Det giver os nogle muligheder, vi har tænkt os at forfølge. Det findes ikke ret mange steder, at vi kan komme så tæt på vandet i Danmark, siger Holger Schou Rasmussen.

På illustrationen kan man se, hvor langt ned mod vandet, der kan bygges. Det er noget af det, der gør projektet attraktivt, mener borgmester Holger Schou Rasmussen (S).
På illustrationen kan man se, hvor langt ned mod vandet, der kan bygges. Det er noget af det, der gør projektet attraktivt, mener borgmester Holger Schou Rasmussen (S). Foto: EFFEKT

Faktisk så skal alt fra bygninger til natur konstrueres fra bunden, og det giver nogle helt unikke muligheder, mener borgmesteren.

- Der er ikke fugle, der yngler eller andre ting, der skal naturbeskyttes. Man graver havbund op fra Østersøen og så placerer man det. Der går en lang årrække før det skaber noget naturligt liv i sig selv. Det er oplagt til, at der ikke bør være nogen indvendinger mod området, og det skal naturbeskyttes. Der har aldrig eksisteret noget der før. Det er ligesom et månelandskab, siger Holger Schou Rasmussen.

3.000.000 flere overnatninger

Det er dog ikke kun et bart stykke land, der skal bygges, men flere ferieparker og hoteller, hvis man spørger kommunen. Ifølge planerne vil man sørge for at skabe endnu flere muligheder for overnatte for turister. I dag er der lidt over 900.000 overnatninger på Lolland om året, men det er planen, at der i 2030 skal være 1,4 millioner overnatninger årligt. Frem mod 2050, skal det tal gerne stige til fire millioner overnatninger.

Og det er realistisk, mener borgmesteren.

- Når du kigger ud mod vandet, så får du altså solen i øjnene. Det gør du ikke på den tyske side. Hele den nordlige del af Tyskland er plastret til med ferieresorts, og det er booket hver eneste sommer og fyldt op også store dele af vinteren. Jeg tror godt, det kan konkurrere med den tyske side, hvis de kan komme over på en sydvendt kyst, siger han.

Læs også
Grønt bælte ved Femern-byggeriet skal give både friluftsliv og natur et løft
Læs også
Grønt bælte ved Femern-byggeriet skal give både friluftsliv og natur et løft

De strategiske udviklingsplaner er udarbejdet af udviklingsfirmaet EFFEKT, der blandt andet også står bag Skovtårnet ved Rønnede. De har med hjælp fra virksomheden BARK Rådgivning og Lars Bernhard Jørgensen udviklet en plan for, hvordan man kan udviklet forlandet og det nye stykke jord.

- Projektet kan vi egentlig forme, som vi vil. Hvordan vi skal designe, det er op til os og andre rådgivere, hvordan man gør det mest attraktivt. Det med, at man både kan designe et landskab og bebyggelse på samme tid gør, man kan få det til at spille sammen på en rigtig fin måde. Det er et ret unikt potentiale, siger Kasper Brejnholt Bak, chef for byplanlægning hos EFFEKT.

quote Når du kigger ud mod vandet, så får du altså solen i øjnene. Det gør du ikke på den tyske side

Holger Schou Rasmussen (S), borgmester i Lolland Kommune

EFFEKT har i sine planer haft fokus på at inddrage den omkringliggende natur såsom en fyrreskov og klitterne som væsentlig elementer i projektet. Ligeledes skal stranden inddeles i fire områder: naturskoven, lagunen, et aktivitetsområde og havnen.

- Der er nogle særlige potentialer, der knytter sig til naturstranden, hvor vi vil gøre det så naturligt som muligt. De aktiviteter, der er, skal så understøtte naturoplevelser. Ved lagunestranden bliver det mere storskalaturisme og familieferie, og ved aktivitetsstranden kan det være med paddle boards, surfskoler og afslappende barer, siger Kasper Brejnholt Bak.

20220118_Aktivitetsstranden_final_kbb
Foto: EFFEKT

Men der er én særlig ting, som EFFEKT har haft fokus på under udarbejdelsen af strategien.

- Der er nogle unikke muligheder for, det kan blive et bæredygtighed område. Lolland er i forvejen otte gange selvforsynende med strøm, så du kan få fuldstændig bæredygtigt strøm, og hvis du bygger i træ og ikke i beton, så har du også sparet mange ressourcer. Samtidig kan der etableres shuttlebusser til og fra stationen, så man ikke behøver bilen, og så er det nærliggende at lave samarbejder med lokal fødevareproduktion, så området kan blive selvforsynede med både energi og fødevare, siger Kasper Brejnholt Bak.

Ekspert: - Ikke urealistisk, men usikkert

Planerne om den store feriepark, og de mange hoteller, er dog langt fra at blive en realitet.

Projektet har nu været igennem to borgermøder, og den 25. maj skal planerne præsenteres på et byrådsmøde. Her skal politikerne stemme om den strategiske vej, som blandt andet EFFEKT står bag, og derefter skal der findes investorer.

På de to borgermøder, som man også kan finde på YouTube, har beboerne i området også kunne komme med deres input. På det seneste møde blev der spurgt ind til alt fra trafik, bæredygtighed og den lokale lollandske ånd.

- Det er virkelig pæne billeder I viser, men hvor er den lokale rod af Danmark og Lolland?, spurgte en kvinde om.

En anden udtrykte lidt bekymring for det danske vejr.

- Jeg synes, også det er spændende. Det ligner den spanske kyst og Costa del Sol. Men virkeligheden er jo, at hvis der er seks uger sammenhængende med godt vejr, har det været en god sommer. Resten af tiden er det vådt og blæsende. Hvad skal området bruges til resten af året?

Inderhavnen vil også blive udviklet, hvis projektet bliver en realitet.
Inderhavnen vil også blive udviklet, hvis projektet bliver en realitet. Foto: EFFEKT

Ifølge ekspert i innovation i turisme på Roskilde Universitet, Flemming Sørensen, kan han godt se muligheder i projektet, men det er svært at spå, om det kan blive en succes.

- Det er en god idé, at man bruger sandet og skaber noget nyt. Med fokus på tidshorisonten, ressourcerne og tunnelens muligheder, så er det umiddelbart ikke umuligt at nå det ønskede antal overnatninger, men når der er så lang tidshorisont, så er det vanskelig at sige noget med sikkerhed, siger Flemming Sørensen.

Læs også
Nu åbner formidlingscenter om Femern-byggeriet
Læs også
Nu åbner formidlingscenter om Femern-byggeriet

Hvis projektet skal lykkes, så er der særligt to ting, man bør satse på, mener forskeren.

- I fremtiden vil bæredygtighed været centralt i turismeudviklingen, og så er det super centralt, at man laver noget som har en høj kvalitet. Der er ikke nogen, der kan sige, at der nødvendigvis kommer flere turister i fremtiden, så der skal kvalitet til. Vi kommer ikke automatisk til at stå i en super konkurrencesituation, når tunnelen er færdig, men så vi skal stadig levere kvalitet og, så skal vi differentiere os, siger Flemming Sørensen.

Ville du selv satse på en feriepark på det sydlige Lolland?

- Ja, det er et område med muligheder. Området er attraktivt, og der er muligheder for at skabe synergi med allerede eksisterende turistaktiviteter i området. Så det vil også have afledte effekter for eksempel for attraktionerne på Lolland Falster. Alt i alt kan det derfor være med til at skabe et stærkere turisterhverv i området, siger Flemming Sørensen.

Hvornår de første turister kan rykke ind, er lige nu svært at sige, men Holger Schou Rasmussen håber, det bliver fra 2025 eller 2026, men det er altså endnu uvist.


Nyhedsoverblik