Grønt bælte ved Femern-byggeriet skal give både friluftsliv og natur et løft

Et nyt naturområde på 55 hektar etableres ved Rødby og giver dermed friluftslivet og den lokale natur et markant løft.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Femern A/S og Naturstyrelsen har gennem jordopkøb og samarbejde med lokale landmænd sat gang i etableringen af et nyt naturområde på Lolland i forbindelse med byggeriet af Femern-tunnelen.

Det skriver Femern A/S i en pressemeddelelse.

Det samlede areal kommer til at udgøre 55 hektar, hvilket svarer til 80 fodboldbaner. 

- Vi har været i dialog med de berørte jordejere og fundet en miljø- og naturvenlig løsning, hvor små spredte jordstykker, bliver samlet til et større område, fortæller myndighedschef i Femern A/S, Christian Henriksen.

Også naturoplevelser på vej

Naturbæltet kommer til at ligge langs begge sider af vandløbet Næsbæk øst for Rødby og mellem den nuværende samt kommende jernbanestrækning mellem Rødby og Rødbyhavn. Dertil kommer yderligere fem hektar ved Ringsebølle Kirke nordøst for Rødby.

Illustrationen viser, hvordan de i alt 60 hektar naturområde fordeler sig i området omkring Rødby
Illustrationen viser, hvordan de i alt 60 hektar naturområde fordeler sig i området omkring Rødby Foto: Grafik: Nick Abildgaard - TV2 ØST

Hos Naturstyrelsen glæder man sig til de naturoplevelser, som området kan tilbyde for både lokale og gæster. Planerne tæller blandt andet anlægning af skov tæt på Rødby og områder med åben natur. Derudover etableres der forskellige faciliteter til gavn for friluftslivet, såsom vandrestier, shelters og bålpladser.

Femern A/S anlægger også nye vandhuller og udvider vandløbet på arealerne, mens Lolland Kommune udvider vandløbet på strækningen syd for Rødby. Årsagen til dette er at undgå fremtidige oversvømmelser af de nærliggende marker. Det har nemlig vakt bekymring hos landmændene.

Grøn kile med muligheder

Det nye naturbælte er tænkt som en rekreativ grøn kile med både bynær natur, vandreruter langs Næsbæk og på længere sigt en klimaskov på godt 20 hektar.

- Samtidig vil trafikanterne blive mødt af et attraktivt grønt område, når de kommer ud af Femern-tunnelen, fortæller skovrider Claus Jespersen, der er chef for arealforvaltningen i Naturstyrelsen.

Selve 'indretningen' af området er endnu ikke på plads. Lolland Kommunes Grønne Råd og Naturstyrelsen vil sammen udarbejde en plan, som efterfølgende vil komme i offentlig høring.

- Femern-projektet handler ikke kun om transport og erhvervsudvikling, men også de borgernære tiltag som de nye landområder, fortæller Lolland Kommunes borgmester, Holger Schou Rasmussen (S).

Den grønne plan bliver rost af Danmarks Naturfredningsforening, da den både har fokus på naturen samt de enkelte jordejere i området.

- Tilgangen til at medtænke naturen er unik. Det nye naturbælte styrker den lokale biodiversitet og vil på sigt udvikle sig til et stort aktiv for jordejerne og beboerne i området, lyder det fra talsperson for Femern-projektet, Michael Løvendal Kruse, fra Danmarks Naturfredningsforening.