Nu starter tyskerne byggeriet af jernbanen til Femern-tunnelen

Danmark har siden 2017 arbejdet på en opgradering af jernbanen til den kommende Femern Bælt-tunnel. Nu følger tyskerne trop.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Et længe ventet byggeri er i denne uge gået i gang syd for Femern Bælt.

Det drejer sig om 88 kilometer jernbane, der skal forbinde den kommende Femern Bælt-tunnel med resten af det tyske jernbanenet.

quote Sammen med vores danske partnere skaber vi en ny europæisk jernbaneforbindelse fra Danmark via Tyskland til Italien

Bertold Huber, direktør for infrastruktur, Deutsche Bahn

Tilsvarende har man på dansk side været i gang med at opgradere hele banestrækningen fra Ringsted til Rødbyhavn siden 2017.

- Efter mange års planlægning fejrer vi i dag starten på byggeriet af jernbaneforbindelsen her på Femern. Sammen med vores danske partnere skaber vi en ny europæisk jernbaneforbindelse fra Danmark via Tyskland til Italien, siger Bertold Huber, der er direktør for infrastruktur i Deutsche Bahn, i en meddelelse om byggeriets start.

Bertold Huber, direktør for infrastruktur, Deutsche Bahn ses her til venstre i selskab med statssekretær Susanne Henckel, Slesvig-Holstens ministerpræsident, Daniel Günther, og EU-repræsentant Philippe Chantraine give startsignal til byggeriet.
Bertold Huber, direktør for infrastruktur, Deutsche Bahn ses her til venstre i selskab med statssekretær Susanne Henckel, Slesvig-Holstens ministerpræsident, Daniel Günther, og EU-repræsentant Philippe Chantraine give startsignal til byggeriet. Foto: Deutsche Bahn AG / Oliver Lang

Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen er et udelukkende dansk projekt og skal efter planen stå færdig i 2029. Til gengæld skal tyskerne bygge vej og jernbane, som biler og tog kan fortsætte ad fra tunnel-udmundingen til det tyske fastland.

Sætter dato på udvidelse af flaskehals

Den 88 kilometer lange jernbane har været betinget af en lang række tyske høringsperioder og myndighedsgodkendelser, som har forsinket projektet.

Deutsche Bahn har tidligere oplyst, at tidsplanen for etablering af den nye Femernsund-tunnel er særligt
udfordret af tekniske og miljømæssige hensyn. Derfor blev der tidligere på året fremlagt en plan B, der omhandler en række forbedringer på den gamle bro.
Deutsche Bahn har tidligere oplyst, at tidsplanen for etablering af den nye Femernsund-tunnel er særligt udfordret af tekniske og miljømæssige hensyn. Derfor blev der tidligere på året fremlagt en plan B, der omhandler en række forbedringer på den gamle bro. Foto: Deutsche Bahn AG / Rambøll

I sommeren 2022 stod det klart, at den tyske jernbane ikke bliver klar til den planlagte indvielse af Femern Bælt-tunnelen, der ventes at finde sted i sommeren 2029.

Deutsche Bahn forventer således at være færdige med banearbejdet inden udgangen af 2029 – det vil sige et lille halvt år efter den planlagte tunnelindvielse.

Det er dog ikke den eneste udfordring på tysk side.

Trafikken fra Femern Bælt-tunnelen skal nemlig videre over Femernsund. Det foregår i dag via den gamle Femernsundbro.

Den har dog vist sig at være både for smal og for svag til at klare henholdsvis mængden af vejtrafik og godstog.

Den tyske ø Femern er i dag forbundet til det tyske fastland via Femernsundbroen. Den 60 år gamle bro er imidlertid både for smal og for svag til at håndtere navnlig de godstog, der skal køre på den nye strækning mellem Danmark og Tyskland.
Den tyske ø Femern er i dag forbundet til det tyske fastland via Femernsundbroen. Den 60 år gamle bro er imidlertid både for smal og for svag til at håndtere navnlig de godstog, der skal køre på den nye strækning mellem Danmark og Tyskland. Foto: Deutsche Bahn AG / Oliver Lang

Tyskerne har derfor besluttet at bygge en tunnel som aflastning for den gamle bro.

Senest i sommeren 2023 blev der dog fra dansk side slået tvivl om, hvorvidt tyskerne når at blive færdige med denne tunnel inden 2029.

Det kom frem i forbindelse med, at Deutsche Bahn præsenterede en plan B for trafikken over det smalle sund.

Fredag oplyser Deutsche Bahn dog til TV2 ØST, at tunnelbyggeriet ventes at starte i 2026, og hvis alt går efter planen, være færdig inden 2030.

Til Hamborg på 2,5 time

Det tyske banearbejde består udover en ny tunnel af dels 55 kilometer ny jernbane, imens de resterende 33 kilometer bliver opgradering af den eksisterende jernbane.

Når banestrækningen sammen med Femern Bælt-tunnelen og Femernsund-tunnelen ventes klar til brug sidst i 2029, vil rejsen i tog mellem København og Hamborg kunne klares på 2,5 time, oplyser Deutsche Bahn.

Opgraderingen af jernbanen løber op i 3,5 milliarder euro, svarende til godt 26 milliarder kroner, som betales af den tyske forbundsregering, delstaten Slesvig-Holsten, Deutsche Bahn samt Den Europæiske Union.
Opgraderingen af jernbanen løber op i 3,5 milliarder euro, svarende til godt 26 milliarder kroner, som betales af den tyske forbundsregering, delstaten Slesvig-Holsten, Deutsche Bahn samt Den Europæiske Union. Foto: Deutsche Bahn AG / Oliver Lang

Den danske transportminister Thomas Danielsen (V) betegner i en skriftlig kommentar hele projektet som en "betydelig forbedring af den internationale jernbanetransport".

- I dag er vi et skridt tættere på at færdiggøre en vigtig forbindelse. En forbindelse ikke kun mellem Danmark og Tyskland, men også mellem Skandinavien og Europa. Forbindelsen vil bringe Europa tættere sammen.

Det tyske banearbejde ventes at løbe op i 3,5 milliarder euro, svarende til godt 26 milliarder kroner. 

Til sammenligning ventes Femern Bælt-tunnelen at koste, hvad der svarer til godt 62 milliarder danske kroner i nutidspriser.


Nyhedsoverblik