DSB dropper navn på station

Den kommende station mellem Holeby og Rødby kommer alligevel ikke til at hedde 'Lolland Station'. Nu er DSB og transportministeriet gået ind i sagen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Hvad skal barnet hedde?

Det er ikke kun svært, når det drejer sig om små babyer. Det gælder også nye stationer, må Lolland Kommune konstatere.

quote Der er nok ikke mange uden for Lolland, der ved, hvor Holeby ligger

Holger Schou Rasmussen (S), borgmester i Lolland Kommune

Efter et langt tilløb besluttede byrådspolitikerne i 2021, at den nye station, der er ved at blive bygget på en mark mellem Rødby og Holeby i forbindelse med Femernforbindelsen, skulle hedde 'Lolland'.

Men det udløste en hed debat.

Gangbroen over stationen er produceret i Polen. Broen, de to trapper og elevatortårnene blev samlet på byggepladsen på Lolland.
Gangbroen over stationen er produceret i Polen. Broen, de to trapper og elevatortårnene blev samlet på byggepladsen på Lolland. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

Kritikerne pegede blandt andet på, at navnet intet fortalte om, hvor på Lolland stationen befandt sig.

Borgmester Holger Schou Rasmussen (S) skar dog i september 2021 igennem i Lolland-Falsters Folketidende.

- Jeg synes, at 'Lolland' er det rigtige navn. Det rammer plet. Jeg har ikke hørt noget bedre forslag i hvert fald, udtalte han dengang til avisen.

Den 120 kilometer lange jernbane fra Ringsted til Rødbyhavn skal opgraderes, så den danske infrastruktur er klar til den nye tunnel.
Den 120 kilometer lange jernbane fra Ringsted til Rødbyhavn skal opgraderes, så den danske infrastruktur er klar til den nye tunnel. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

I anlægsloven for Femernforbindelsen blev stationen kaldt 'Holeby'. 

Men der var ikke nok internationalt svung over navnet, vurderede politikerne.

Læs også
Derfor bygges der en station midt ude på marken
Læs også
Derfor bygges der en station midt ude på marken

Nu blander DSB sig i navngivningen og dumper 'Lolland' som stationsnavn. I et notat om sagen på halvanden side skriver DSB blandt andet:

- Det er DSB’s opfattelse at en ændring af navnet fra 'Holeby' til 'Lolland', vil virke forvirrende for vores kunder og skabe usikkerhed om stationens placering.

De fire alternativer - og en joker

Af notatet fremgår det desuden, at transportministeriet også er inde over den åbenbart vanskelige dåbsproces.

Ministeriet har nemlig bedt DSB vurdere fire alternativer, hvor 'Lolland' kommer med i stationsnavnet enten som for- eller efternavn.

De fire alternativer til stationens navn

  1. 'Holeby Lolland' eller 'Lolland Holeby'.

  2. 'Lolland (Holeby)' eller 'Holeby (Lolland)'.

  3. 'Lolland - Holeby' eller 'Holeby - Lolland'.

  4. 'Lolland Syd'.

Kilde: DSB.

DSB’s favorit blandt alternativerne er 'Holeby (Lolland)'.

Men det fremgår også af notatet, at dobbeltnavnet ikke rigtig behager DSB.

Der skal være plads til både godstog og passagertog på stationen, inden de kører ned i den nye tunnel.
Der skal være plads til både godstog og passagertog på stationen, inden de kører ned i den nye tunnel. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

Selskabet foretrækker det mere enkle 'Rødby', der ligger knap tre kilometer fra den kommende station.

Og sådan bliver det nok, erkender Holger Schou Rasmussen.

Læs også
Nazisterne ville hurtigt til Lolland - nu sejler et stort stykke danmarkshistorie bort
Læs også
Nazisterne ville hurtigt til Lolland - nu sejler et stort stykke danmarkshistorie bort

- Jeg havde nok foretrukket 'Lolland Syd'. Men 'Rødby' er også godt navn til stationen, fordi folk ved, hvor i geografien byen ligger på grund af Rødbyhavn og den internationale trafik. Der er nok ikke mange uden for Lolland, der ved, hvor Holeby ligger, siger borgmesteren.

Det bliver nok ikke den største station, hvad angår passagerer, men rigtig stor arealmæssigt.
Det bliver nok ikke den største station, hvad angår passagerer, men rigtig stor arealmæssigt. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

Medlemmerne af Klima-, Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til sagen på et møde mandag den 13. november.

Inden mødet har forvaltningen ligesom borgmesteren anbefalet, at den nye station navngives 'Rødby'.

Den nye station ventes at komme på køreplanen, når tunnelen under Femern Bælt efter planen står færdig i 2029.


Nyhedsoverblik