Derfor bygges der en station midt ude på marken

Byggeriet af en togstation uden for Holeby er i fuld gang.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Når Femernforbindelsen står færdig, vil togene ikke længere standse i Rødbyhavn.

Derfor er der netop nu fuld gang i byggeriet af en ny togstation på Lolland.

Det bliver nok ikke den største station, hvad angår passagerer, men rigtig stor arealmæssigt.
Det bliver nok ikke den største station, hvad angår passagerer, men rigtig stor arealmæssigt. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

- Udgangspunktet er, at det er en erstatning for den eksisterende station for ikke at stille de lokale borgere ringere end før Femern-projektet, fortæller Thomas Knudsen, der er kommunaldirektør i Lolland Kommune.

Der skal være plads til både godstog og passagertog på stationen, inden de kører ned i den nye tunnel.
Der skal være plads til både godstog og passagertog på stationen, inden de kører ned i den nye tunnel. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

Den nye station kommer til at ligge udenfor eksisterende byområder, og derfor vil busdriften ved Holeby, Rødby og Rødbyhavn blive lagt om.

Gangbroen over stationen er produceret i Polen. Broen, de to trapper og elevatortårnene blev samlet på byggepladsen på Lolland.
Gangbroen over stationen er produceret i Polen. Broen, de to trapper og elevatortårnene blev samlet på byggepladsen på Lolland. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

- Alle vores busser vil i fremtiden være indrettet efter, at de kommer til køre omkring den nye station, så der bliver let adgang for den sydlollandske befolkning, fortæller kommunaldirektøren.

Der kan opstå en ny by

Den nye station kommer til at hedde Lolland Station, og det er ikke sikkert, at den vil blive ved med at ligge i et ubeboet område.

Den 120 kilometer lange jernbane fra Ringsted til Rødby Havn skal opgraderes, så den danske infrastruktur er klar til den nye tunnel. Herunder skal man bygge en ny station på Lolland.
Den 120 kilometer lange jernbane fra Ringsted til Rødby Havn skal opgraderes, så den danske infrastruktur er klar til den nye tunnel. Herunder skal man bygge en ny station på Lolland. Foto: Lonni Haugaard - grafik

- Hvis stationen viser sig at trække noget interesse med, så er det ikke udelukket, at der kan opstå en ny landsby omkring stationen, siger Thomas Knudsen og tilføjer:

- Det er der plads til, og det er også inde i vores overordnede planlægning.

En tur ned i verdens længste sænketunnel

  • Femern Bælt-tunnelen bliver verdens længste sænketunnel.

  • Tunnelen bliver 18 kilometer lang og ikke kun for biler. Den nye tunnel skal også sikre hurtigere togforbindelse til Tyskland.

  • På dansk side er man i gang med at opgradere hele jernbanen fra Ringsted – herunder en helt ny jernbane mellem Nykøbing Falster og den nye tunnel.

  • Det betyder også en helt ny station på Sydlolland mellem Holeby og den gamle station.

  • Femern Bælt-tunnelen vil efter planerne stå færdig i år 2029.

Kilde: Femern A/S

Der er også mulighed for udvikling af nye erhvervsområder i forbindelse med den nye togstation, lyder det fra kommunaldirektøren. 

Femern Bælt-tunnelen vil efter planerne stå færdig i år 2029.


Nyhedsoverblik