Gods opførte startbane uden tilladelse - naboer frygter støj fra fly

Torsdag skal Teknik- og Miljøudvalget i Kalundborg Kommune tage stilling til, om en ulovlig etablering af en startbane ved Kragerup Gods kan gøres lovlig.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

I 18 år har Christina Fuchs Nielsen boet på Tjørnelunde Møllevej i Høng. Hun og familien flyttede hertil for at komme tæt på naturen, og med en god kilometer i fugleflugt til Kragerup Gods fik familien også denne som nabo.

- Min mand og jeg ville gerne sikre, at vores børn fik en skøn opvækst på landet, lyder det fra Christina Fuchs Nielsen.

- Og så bor vi jo mega-naturskønt, hvor der er udsigt til åbne marker. Vi ser dyrene komme ud på marken og stå og spise, så der er virkeligt skønt at bo.

Christina Fuchs Nielsen frygter konsekvenserne, hvis banen må bruges fremad.
Christina Fuchs Nielsen frygter konsekvenserne, hvis banen må bruges fremad. Foto: Mahmoud Riyad Al-Tamir - TV2 ØST

Den landlige idyl har dog ændret sig.

I 2018 etablerede Kragerup Gods nemlig en cirka 600 meter lang start- og landingsbane. Den blev efterfølgende taget i brug, og flyene i luften over matriklen kom bag på naboerne.

- Det føles mærkeligt, og vi fik nærmest et chok. Man havde jo ikke forestillet sig, at der ville komme en, lyder det fra Jan Ursin, der ligesom Christina Fuchs Nielsen bor tæt på både gods og landingsbane og har gjort det i 28 år.

- Så sidder man jo og tænker, at hvis de kom sådan i tre måneder midt på sommeren, ville det ikke være sjovt.

Godsforvalter, Olav Ditlevsen, ønsker ikke at kommentere sagen, inden den er blevet behandlet.
Godsforvalter, Olav Ditlevsen, ønsker ikke at kommentere sagen, inden den er blevet behandlet. Foto: Mahmoud Riyad Al-Tamir - TV2 ØST

Ifølge Christina Fuchs Nielsen har hun, siden etableringen, oplevet mellem fem og seks fly i luften over hende, indtil Kragerup Gods tidligere på året blev pålagt at stoppe flyvningerne.

Problemet er nemlig, at Kragerup Gods ikke kan etablere en landingsbane og bruge den til flyvepladsaktiviteter uden en sagsbehandling og en tilladelse. En tilladelse, godset ikke havde søgt, inden den gik i gang med etableringen.

- Jeg synes, det er helt utroligt, at sådan et stort foretagende, som jeg har rost så meget for alt de laver, at de lige pludselig får en flyveplads, siger Jan Ursin.

Kræver landzonetilladelse

I juli i år forelå en projektbeskrivelse af etableringen af en startbane ved Kragerup Gods, den som manglede i 2018.

Den beskriver blandt andet, at man søger tilladelse til samlet 450 starter og landinger af små fastvingede fly samt 50 samlede starter og landinger af helikoptere om året.

20210906-113733-L-5714x3809ma
Læs også
Op til 300 meter høje vindmøller kan være på vej - her skal de stå
20210906-113733-L-5714x3809ma
Læs også
Op til 300 meter høje vindmøller kan være på vej - her skal de stå

Da der er tale om færre end 100 flyvninger om måneden, kræver tilladelsen ikke en miljøgodkendelse, men der skal forelægge en landzonetilladelse.

Banen skal være til privat brug og til brug for godsets gæster. Flyvningerne skal primært foregå i sommermånederne, og under en kilometer fra banen bor de bekymrede naboer.

- Jeg frygter, at vi får en frygtelig larm. Så frygter jeg, at jeg mister noget ejendomsværdi på min ejendom, siger Christina Fuchs Nielsen.

Behandles torsdag

En rapport fra serviceinstituttet Force Technology, udført for Kragerup Gods, viser, at beregninger for støjniveauet ikke overstiger det tilladte ved nærmeste naboejendom.

Vi kan høre landsbrugsmaskinerne, og de larmer jo også. Er det så ikke okay, at når de holder sig inden for støjniveauet, at så kan man få den landingsbane, som man ønsker?

- Det synes jeg faktisk ikke. Når man bor på landet, så er landbrugsmaskiner et vilkår. Og man ved, at der er flere fluer, fred være med det. Det er sådan, det er. Men at man året rundt kan få larm i ens have og over ens hus, det er vi ikke interesseret i, lyder det fra Christina Fuchs Nielsen.

- Virksomheden vi jo ikke, hvem der kommer som gæster. Det kan lige så godt være nogle større maskiner og også mindre, selvfølgelig. Der er ikke nogen, der ved, hvor meget larm, der vil komme. Det er det, der er frustrerende, synes jeg, siger Jan Ursin.

Jan Ursin har boet tæt på Kragerup Gods i 26 år. Han ønsker ikke at få en startbane som nabo.
Jan Ursin har boet tæt på Kragerup Gods i 26 år. Han ønsker ikke at få en startbane som nabo. Foto: Mahmoud Riyad Al-Tamir - TV2 ØST

Sagen skal behandles i Teknik- og Miljøudvalget i Kalundborg Kommune torsdag. 

Hvis Kalundborg Kommune beslutter at godkende planen, skal Trafikstyrelsen give tilladelse. Det skal den, da den er myndighed for civil luftfart.

TV2 ØST har forsøgt at få en kommentar fra godsforvalter Olav Ditlevsen samt formand for Teknik- og Miljø i Kalundborg Kommune Jakob Beck Jensen (V) og næstformand Jonas Ghiyati (SF). Ingen af dem har villet kommentere sagen, inden den er blevet behandlet.