I 31 år har Eva Levinsen boet i Nyby på det nordlige Røsnæs. Det har hun primært af tre simple årsager.
- Ro, fred og skønhed.
Men hele den trio kan blive forpurret, hvis en fremtidig Kattegatforbindelse bliver en realitet.
Det bliver ligesom at bo i midtersporet på en motorvej
Tidligere på ugen meddelte transportministeren, at arbejdet med Kattegatforbindelsen foreløbig bliver sat i bero.
Der er nemlig behov for yderligere undersøgelser. Men en kommende fast forbindelse fra Sjælland over Samsø til Jylland er stadig i spil.
- Man kan næsten ikke forestille sig det. Det bliver ligesom at bo i midtersporet på en motorvej med gravemaskiner, der kører rundt og ødelægger alt det skønne, siger Eva Levinsen.
Føler, der er truffet beslutning
En direkte forbindelse mellem Sjælland og Jylland via Samsø har været på tale i flere år.
Onsdag kom der svar på den længeventede forundersøgelse, som VLAK-regeringen og Dansk Folkeparti satte i søen for fire år siden.
Resultatet fik dog ikke den nuværende regering til hverken at tage næste skridt i processen eller helt at stoppe det.
Det er meget besynderligt, at man laver så langvarig en undersøgelse, og så faktisk bare kaster den til side
Onsdag sagde transportminister Trine Bramsen (S) sådan her om projektet til TV2 ØST:
- Det ser sådan set positivt ud, men der er også peget i forundersøgelsen på, at der er tale om helt unik natur, som man bliver nødt til at forholde sig til. Derfor er der behov for ydereligere undersøgelser, før man har et beslutningsgrundlag.
I Nyby tager Eva Levinsen det som, at regeringen allerede har taget en beslutning om, at de vil have forbindelsen.
- Det er meget besynderligt, at man laver så langvarig en undersøgelse, og så faktisk bare kaster den til side, fordi man på et eller andet plan har besluttet, at man vil have den forbindelse uanset hvad. Vi går herude og frygter, at beslutningen allerede er taget, siger Eva Levinsen.
Borgmester håber på forbindelse
Som det ser ud nu, er to mulige linjeføringer på tegnebrættet. Den sydligste vil gå over Asnæs via Samsø og til Hou i Jylland, mens den anden - og umiddelbart mest sandsynlige linjeføring - vil gå over Røsnæs vest for Nyby.
Undersøgelsen har kigget på muligheder for en forbindelse både som tunnel og bro.
I rapporten er det blandt andet beskrevet, at der kan være væsentlige landskabelige påvirkninger ved Nyby.
Vi vil ikke flække Røsnæs på langs hele vejen ud til forbindelsen på en bro
Det fremgår også af rapporten, at beboerne i Nyby vil blive potentielt støjpåvirket over de vejledende grænseværdier på 58 decibel, både hvad angår bro og tunnel.
Selvom udmeldingen fra transportministeriet onsdag var tvetydig, og borgerne på Røsnæs endnu ikke ved, om de er købt eller solgt, så håber borgmester i Kalundborg Kommune, Martin Damm (V) fortsat på en kattegatforbindelse, men med forbehold.
- Vi vil ikke flække Røsnæs på langs hele vejen ud til forbindelsen på en bro, det vil være synd og skam. Så hvis det er den vej, man skal ud ad, så skal man i hvert fald grave det (Kattegatforbindelsen, red.) ned for at fjerne generne.
Påvirker boligmarkedet
Hos ejendomsmæglerne i området omkring Røsnæs, fylder den måske kommende Kattegatforbindelse også en del.
- Overordnet set så giver sådan en rapport noget usikkerhed i boligmarkedet, og utryghed er aldrig sundt for et boligmarked, det er meget bedre med stabilitet, så vi kun skal kigge på den enkelte bolig, fortæller Jesper Olsen, der er indehaver af EDC i Kalundborg.
Han har været nødt til at gøre opmærksom på den måske kommende Kattegatforbindelse og de gener, den vil kunne medføre, i de salgsannoncer, hvor forbindelsen vil påvirke husene.
I Nyby på Røsnæs håber Eva Levinsen og hendes mand, at projektet helt bliver lagt i graven.
- Gevinsten er jo ikke her. Gevinsten er måske i København eller måske i Århus, men den er jo ikke her. Vi må beskytte vores mindre samfund noget mere og naturen, og så skal vi altså begynde at tænke på det klima.
Ifølge forundersøgelsen vil den billigste løsning med både vej- og jernbaneforbindelse koste 110 milliarder kroner.