Louise risikerer at få Kattegatforbindelse i baghaven: - Vi giver ikke op

Onsdag satte regeringen Kattegatforbindelsen på pause på ubestemt tid, og det vækker glæde i Kalundborg.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Onsdag var en lille sejr for Louise Paaschburg fra Vollerup i Kalundborg. For fire år siden købte hun og hendes mand en ejendom, der kan komme til at ligge lige ved siden af en mulig Kattegatforbindelse. Men nu har regeringen besluttet at sætte planerne om en fast forbindelse mellem Sjælland og Jylland på pause på ubestemt tid.

- Jeg er som udgangspunkt rigtig tilfreds. Det ser ud til, at der er stor skepsis omkring det her projekt, og at det slet ikke rækker i undersøgelserne indtil videre, og at der skal postes endnu flere penge i at blive klogere på, hvor store miljø- og naturkonsekvenser det her enorme prestigeprojekt vil kunne have på lokalområderne og på landsplan, siger Louise Paaschburg, der er formand for foreningen Nej til motorvej på Røsnæs.

quote Jeg er som udgangspunkt rigtig tilfreds

Louise Paaschburg fra Vollerup i Kalundborg

Kattegatforbindelsen sættes i bero, fordi den ifølge regeringen kan have en række miljø- og klimamæssige konsekvenser, der ikke er blevet gået i dybden med i den offentliggjorte forundersøgelse

Regeringen mener, at der er behov for yderligere miljøundersøgelser, inden de træffer endelig beslutning, om der skal laves en VVM-undersøgelse, som er en forudsætning for, at forbindelsen kan blive til virkelighed.

Hvad står VVM for?

VVM står for Vurdering af Virkning på Miljøet. Formålet med en sådan undersøgelse er at sikre, at miljøet ikke tager skade, hvis et projekt gennemføres.

Kilde: Trafikstyrelsen 

- Der er tale om Danmarkshistoriens største anlægsprojekt og i respekt for de borgere, der bor i området, i respekt for naturen og i respekt for de rigtig mange penge, som sådan et projekt koster, skal vi selvfølgelig have et ordentligt beslutningsgrundlag at træffe en beslutning på baggrund af, siger transportminister Trine Bramsen (S) om beslutningen.

Det var den daværende VLAK-regering, der for fire år siden satte 60 millioner kroner af til at få lavet en undersøgelse af en fast forbindelse over Kattegat.  

- Vi har jo hele tiden vidst, at der var en forundersøgelse i gang, og vi har også vidst, at den skal behandles i Folketinget og de udmeldinger, der er kommet fra flere af de politiske partier indtil videre, synes jeg, er utroligt positive for, at man er ved at komme til fornuft over for de her enorme byggeprojekter. Tiden er løbet fra dem, siger Louise Paaschburg efter regeringens beslutning om at udsætte projektet. 

Michael Svane: - Vi kan ikke lade være at udvikle samfundet:

I Kattegatkomitéen, som er en sammenslutning af politikere og interesser i det private erhvervsliv, der arbejder for en fast Kattegatforbindelse, tager man den med ro efter regeringens udmelding onsdag om at sætte planerne på pause. 

- Du kan ikke lave så stort et projekt, uden at det rammer ind i naturområder. Det vil også have miljømæssige og klimamæssige belastninger. Det er jo sandheden om sådan nogle store projekter, siger formand for Kattegatkomitéen Michael Svane.

- Det, der for os er afgørende, er, at når nu også forundersøgelserne peger på, at der er noget, der skal analyseres yderligere, og at et flertal har besluttet, at det er dér, vi skal bruge kræfterne, så synes jeg, det er klogt, og jeg synes også, det er fair under alle omstændigheder, inden vi trykker på den grønne knap. 

quote Det vil være problemfyldt for et samfund, hvis vi ender derhenne, hvor vi siger, at vi ikke kan bygge noget som helst nyt.

Michael Svane, formand, Kattegatkomitéen

Kattegatkomitéen mener, at Kattegatforbindelsen har sin berettigelse, da de ser den som en gevinst for hele Danmark og mener, at den vil skabe en bedre infrastruktur på tværs af landet. De vil fremadrettet bidrage med alle de analyser for broen, de kan.

- Det vil være problemfyldt for et samfund, hvis vi ender derhenne, hvor vi siger, at vi ikke kan bygge noget som helst nyt. Hvis vi må klare os med det, vi har. Så skal man nok klare sig i de største byer, men hvad gør man i byer som Kalundborg? Hvad gør man i byer som Næstved? siger Michael Svane.

Lynanalyse af TV2 ØSTs politiske redaktør

TV2 ØSTs politiske redaktør, Ivan Nielsen, peger på, at udmeldingen kan læses som, at transportminister Trine Bramsen (S) i bund og grund ikke har lyst til at erklære et stort byggeri med stærke interesser for "dødt", selvom der ikke er kommet afgørende nyt fra sidst, projektet blev lagt på is.

- Man lægger den stille ned. Man siger ikke, det er stendødt, man siger bare, lige nu går vi ikke videre, og vi kan snakke videre om det. Man må bare sige, politikerne er også dybt forvirrede over, hvad det betyder. De Radikale mener, det her betyder, at forbindelsen er lagt i graven. Enhedslisten siger, det en halv begravelse, imens Venstres Kristian Pihl Lorentzen siger, at den ikke er død - vi kan snakke videre. Det illustrerer meget godt, hvad svaret fra transportministeren kan bruges til. Det kan bruges lidt af alle.

At projektet alligevel ikke sendes til tælling og holdes i live lidt endnu med yderligere undersøgelser kan ifølge Ivan Nielsen hænge sammen med nogle formentlig uafklarede interne interessekonflikter. Der er nemlig store interesser i projektet.

- Der er mange interesser i den her sag. Også mange Socialdemokratiske interesser og store erhvervsinteresser trækker i en retning. I Østjylland er der nogle meget stærke virksomheder, og det er her finansminister Nicolai Wammen (S) – nummer to i regeringen – er valgt. Han er ikke en mand, man dribler uden om.

Dertil er der en ganske anden hovedpine for Socialdemokratiet og Trine Bramsens ministerium, noterer den politiske redaktør sig:

- Der er kommet en meget større opmærksomhed på miljø. Der har været meget snak om, hvor meget CO2 det vil koste at bygge broen. Der er ingen tvivl om, at fokus på miljø og CO2 også tæller med. Det er blevet sværere at sluge, at der skal plastres en masse beton ud over Kattegat.

Det er netop natur og miljø, som ministeriet nu lægger til grund for behovet for yderligere undersøgelser.

Ingen afklaring på tidshorisonten

Ifølge forundersøgelsen kan en forbindelse tidligst stå klar i 2038, men med beslutningen om yderligere undersøgelser udsætter regeringen dermed også tidspunktet for, hvornår en eventuel Kattegatforbindelse kan gå i gang. 

Borgere og naboer til den måske kommende forbindelse skal dermed også vente i endnu længere tid for at få svar på, om de kan se frem til en motorvej som nabo:

- Det er netop i respekt for de borgere, at vi skylder at have et ordentligt beslutningsgrundlag og undersøge alle aspekter af det her projekt. Det er både natur og miljø, men det er også ganske mange borgere, som det her har betydning for, siger transportminister Trine Bramsen (S).

Men borgerne havde håbet på en form for afklaring – det får de ikke – men skal i stedet for vente yderligere på svar.

- Der er også andre, der havde håbet på, projektet blev sat i gang. Der er ikke truffet nogen beslutning, men derimod er der et seriøst og et ordentligt politisk arbejde i gang, som handler om at have alle aspekter på bordet, før der træffes beslutning, lyder det fra ministeren.

Læs også
Omstridt broprojekt over Kattegat bliver udskudt - behov for yderligere undersøgelser
Læs også
Omstridt broprojekt over Kattegat bliver udskudt - behov for yderligere undersøgelser

Borgmester i Kalundborg Kommune Martin Damm (V) lader også til at have god tålmodighed, og han synes, at det er en klog beslutning at regeringen træder på bremsen. Han accepterer, at nogle borgere blive sat i en yderligere venteposition. 

- Jeg tror bare, at det er et vilkår, at den her diskussion kommer til at være der i nogle år. Det kan vi ikke lave om på. Dem, der ligger tæt på store infrastrukturprojekter, dér vil være en årrække, hvor det er usikkert, siger Martin Damm.

Louise kæmper videre mod en Kattegatforbindelse

For Louise Paaschburg fra Vollerup i Kalundborg er regeringens udmelding en lille sejr, men kampen er ikke slut endnu, fastslår hun. Hun vil arbejde videre for, at Kattegatforbindelsen ikke bliver hendes nye nabo. 

quote Vi fortsætter med diverse aktiviteter og kontakter politikere på landsplan og lokalplan.

Louise Paaschburg, formand, foreningen Nej til motorvej på Røsnæs

- Vi giver ikke op i vores små modstandsforeninger mod Kattegatforbindelsen, siger hun. 

- Vi har et stærkt fælles samarbejde på tværs af landet over Samsø og i Jylland. Vi fortsætter med diverse aktiviteter og kontakter politikere på landsplan og lokalplan. Der er ikke nogen forandringer der.

Ifølge forundersøgelsen kan en forbindelse tidligst stå klar i 2038. Behovet for yderligere undersøgelser udsætter dermed også tidspunktet for, at et eventuelt bro- eller tunnelbyggeri kan gå i gang.

Video: Se her hele indslaget om udskydelse af Kattegatforbindelsen.


Nyhedsoverblik