122 år gammelt damptog på skinner: - Man kommer helt i julestemning

Et veterantog bumler i weekenderne op til jul igennem Vestsjælland. Det er ren nostalgi, siger passager.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Den karakteristiske lyd af et damplokomotiv høres i den sneklædte skov - og kort efter fløjter toget, og bommene går ned og spærrer vejen.

Det er ikke en scene fra en Morten Korch-roman - men derimod fra et damptog på vej gennem Vestsjælland i året 2021.

Passagererne sidder iklædt mundbind i de gamle, brune vogne - men ellers er alt som i gamle dage, når julemanden kommer gennem toget med gaver til børnene. Det er ren nostalgi på hjul - plus lidt ekstra.

- Det er hyggeligt, når der er pyntet op, og julemanden er her også, siger Niki Hvidtfeldt fra Kalundborg.

Læs også
Nostalgi i lange baner - entusiaster bød på skinnetur anno 1952
Læs også
Nostalgi i lange baner - entusiaster bød på skinnetur anno 1952

- Og vejret også. Det passer jo, så man kommer helt i julestemning, siger Gurli Johnsen fra Svebølle.

De to er nogle af de mange, der lørdag og søndag valgte at tage med Vestsjællands Veterantog, der i weekenderne op til jul kører med damplokomotivet DSB K 564 mellem Høng og Gørlev.

Skovler kul i bålet

Lyden af små smæld fra jernbaneskinnerne og den langsomme rokken og knagen fra vognene fylder luften i kabinerne. Der lugter af jul i passagervognene, hvor konduktøren i den gamle uniform kommer forbi for at tjekke billetter.

Toget holder dig kørende på varmen fra brændende stenkul.
Toget holder dig kørende på varmen fra brændende stenkul. Foto: Katja Højbjerg - TV2 ØST

Ude foran er motorens dampen og pusten markant i lydbilledet - og også lyden fra den store skovl, der konstant kaster flere stenkul på bålet foran, kan høres.

- Jeg skovler kul ind i fyret, så vi kan få noget damp, så vi kan komme videre, siger Gustav Uhrenholt, der er fyrbøderaspirant hos Vestsjællands Veterantog.

Og den unge mand er kommet på fysisk arbejde, når han skovlfuld for skovlfuld kul fodrer den store maskine.

Gustav Uhrenholt er fyrbøderaspirant hos Vestsjællands Veterantog.
Gustav Uhrenholt er fyrbøderaspirant hos Vestsjællands Veterantog. Foto: Katja Højbjerg - TV2 ØST

Gammel dame på 122 år

Lokomotivet blev bygget på Maschinenfabrik Esslingen i Tyskland i 1899 - og har siden kørt for både Odsherredbanen og DSB. Og det er som om, at det kommer til live, når det er varmt nok, fortæller dampfører Jan-Erik Johansson.

- Sådan noget almindeligt koldt jern kommer der liv i, efterhånden som det bliver varmt. Der er noget charme over, at det lige pludselig er så varmt, at man kan bruge det til at køre med, siger han.

Dampfører Jan-Erik Johansson i den store maskine.
Dampfører Jan-Erik Johansson i den store maskine. Foto: Katja Højbjerg - TV2 ØST

Igen får han lokomotivet til at fløjte, så togets komme annonceres.

Han er dog ikke i tvivl om togets virkelige brændstof.

- Det er smilene hos bedsteforældre og børn. Det varmer jo én om hjertet, siger han, selv smilende.

Larmer og ryster

I de gamle tog kan man godt glemme alt om bløde sæder og stillekupeer - til gengæld er det næsten som at være tilbage i Matador, siger en af de rejsende.

Men det ryster og larmer, som alle kender det.

Læs også
Gammelt damplokomotiv reddet: Flyttet til Gedser Remise
Læs også
Gammelt damplokomotiv reddet: Flyttet til Gedser Remise

- Sådan skal det være. Det er hyggeligt jo. Det er en del af charmen, siger Niki Hvidtfeldt fra Kalundborg.

I Gørlev gør toget holdt. Det er tid til at hente varme forsyninger til passagererne - og måske beundre den store maskine. Bagefter går det hjem igen. Men i næste weekend kører toget igen - ligesom i gamle dage.


Nyhedsoverblik