Nysgerrige med interesse for et historisk vingesus på skinner og sveller har i denne weekend kunnet få sig en på opleveren. For Vestsjællands Veterantog har trukket nogle sande klenodier ud af remise og inviteret ombord til en togrejse anno 1952.
- Det var dengang Madam Blå var populær, fortæller Ole-Christian Munk Plum.
Han er jernbaneentusiast og medstifter af foreningen Vestsjællands Veterantog. Foreningen har eksisteret siden 1978, mens lokomotivet, der i dag holdt klar til afgang fra perronen i Høng, har mange flere år på bagen.
Det er nostalgi, det er levende kulturarv, og det elsker vi at dele med så mange som muligt
- De damptog, som vi kører med i dag, er typisk sidebanetog, som DSB kørte med tilbage i 1950’erne. Lokomotivet er fra 1899, og vognene er fra 1920’erne, fortæller Ole-Christian Munk og tilføjer:
- Det er nostalgi, det er levende kulturarv, og det elsker vi at dele med så mange som muligt, og vejret er heldigvis til det.
Som noget helt særligt har foreningen i dagens anledning fået arrangeret et besøg fra en anden veterantogsforening med en sand DSB-klassiker – et MY-lokomotiv med tre røde passagervogne.
- Normalt kører vi mellem Høng og Gørlev med et veterantog, men en gang om året laver vi en eventdag både for almindelige folk og for nørderne, så de kan få lov til at se tog hele dagen, fortæller Ole-Christian Munk Plum.
Fra en tid uden bil
En af dem, der står for at føre damptoget frem i dag, er 75-årige Ole-Jørn Koch. Han kalder sig selv for amatør-lokomotivfører og har en fortid som maskinmester.
- Det er nok et af de ældste lokomotiver, der findes i Danmark, og der er kun ganske få damplokomotiver tilbage, fortæller han og tilføjer:
- Vi kører på en k-maskine fra 1899. Den har kørt både på banen til Gørlev og for DSB. Det er et tidligere hurtigtogslokomotiv, der kunne køre 100 kilometer i timen.
I alt har dagen i dag budt på muligheden for at rejse med tre forskellige tog.
Foruden MY-gæsten og damptoget råder Vestsjællands Veterantog også over et dieseldrevet Triangel-tog.
Disse tog er fra 1922 og var meget udbredte på blandt andet Høng-Tølløse-banen i 1950’erne.
Særligt for efterkrigsårene, hvor ressourcerne var få, blev alt forhåndenværende materiel taget i brug for at binde landet sammen i en tid, hvor bilen endnu ikke var hvermandseje.
- Banerne kørte folk til og fra arbejde. Her i Gørlev var der en stor sukkerfabrik. Der var mange, som skulle til og fra arbejde, og de havde ikke bil, så de kom med toget, fortæller Ole-Christian Munk.
Togbilletter som i 1952
For en forening som Vestsjællands Veterantog er en dag som i dag vigtig for både økonomi og motivation.
- Det er en fornøjelse, og det er en lille smule løn for det arbejde, man går og laver. For normalt er det 90 procent arbejde og 10 procent fornøjelse – og fornøjelsen er, når man er ude at køre de her små-ture, som det bliver til, fortæller Ole-Jørn Koch, imens kollegaen Ole-Christian Munk Plum supplerer:
- Alle de penge, vi skaffer, dem skaffer vi ved billetindtægter.
Og selv billetterne er som de var i 1952. Passagerer på dagens tur får nemlig et vaskeægte eksemplar af de Edmonsonske togbilletter i hånden, som bliver klippet af togførerbetjenten, når der er fløjtet til afgang – akkurat som var det i 1952 på Høng Station.
Damptogene kører igen i næste weekend mellem Gørlev og Høng.