Trods milliondyre investeringer på Nordvestbanen - togpendlere får dårligere vilkår

Pendlerne på Nordvestbanen føler sig nedprioriteret, efter indsættelsen af el-tog på strækningen er blevet udskudt og dobbeltdækkervognene nu også er fjernet fra strækningen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Trods en kæmpe investering på over 100 millioner kroner i Nordvestbanen mellem Roskilde og Kalundborg, så er der ikke forbedringer i sigte for togpendlerne – snarere tværtimod.

Togpendlerne må nu undvære dobbeltdækkervognene, fordi DSB har solgt de gamle ME-diesellokomotiver, som kunne trække dem. 

quote Vi frygter, at det bliver rigtigt svært at regne med, om toget kører, og om det kører til tiden

Tine Erecius, pendler, Nordvestbanen

Nu skal der i stedet køre IC3-tog og de langt mindre driftssikre IC4-tog på strækningen.

- Vi frygter, at det bliver rigtigt svært at regne med, om toget kører, og om det kører til tiden, siger Tine Erecius, der dagligt pendler mellem Tølløse og sit arbejde i København.

I DSB's årsrapport fra 2020 kan man se, at de gamle ME-lokomotiver var langt mere driftssikre end IC4. Mens diesellokomotiverne i gennemsnit kørte 34.500 kilometer, før der skete en 'hændelse', der førte til en forsinkelse, så kører IC4 kun 10.000 kilometer. 

I DSB's årsrapport kan man se, hvor langt de forskellige togsæt og lokomotiver kører, uden der er 'hændelser', der forårsager forsinkelser. Her fremgår det, at de gamle ME-lokomotiver var langt mere driftssikre end IC4.
I DSB's årsrapport kan man se, hvor langt de forskellige togsæt og lokomotiver kører, uden der er 'hændelser', der forårsager forsinkelser. Her fremgår det, at de gamle ME-lokomotiver var langt mere driftssikre end IC4. Foto: Grafik: DSB

Pladsmangel i togene

Pendlerne frygter også, at der vil komme til at mangle pladser i togene, nu hvor de rummelige dobbeltdækkervogne ikke længere kører på strækningen.

- Der har allerede været nogle morgener, hvor der ikke har været siddepladser til alle, der er stået på i Tølløse, i Hvalsø har folk løbet op og ned langs toget for at se, hvor de kunne komme ind, og i Lejre har vi simpelthen ikke alle med, og det synes vi simpelthen er rigtigt skidt, siger Tine Erecius.

Tine Erecius, pendler på Nordvestbanen, Hun frygter, der vil komme til at mangle pladser i togene, nu hvor de rummelige dobbeltdækkervogne ikke længere kører på strækningen.
Tine Erecius, pendler på Nordvestbanen, Hun frygter, der vil komme til at mangle pladser i togene, nu hvor de rummelige dobbeltdækkervogne ikke længere kører på strækningen. Foto: Mahmoud Riyad Al-Tamir - TV2 ØST

Men ifølge DSB er der ikke grund til bekymring:

- Vi kommer til at følge det her meget tæt, og der er ingen tvivl om, at hvis det viser sig, når kunderne kommer tilbage her i det nye år, at der skal være flere sæder i nogle afgange, så gør vi selvfølgelig også det, siger informationschef i DSB Tony Bispeskov.

Læs også
DSB skyder ny køreplan ind med farvel til 40 år gammel arbejdshest
Læs også
DSB skyder ny køreplan ind med farvel til 40 år gammel arbejdshest

Han forklarer, at det hele tiden har været planen at sælge diesellokomotiverne, fordi det var meningen, at der skulle køre el-tog på strækningen i 2022, men at det nu er blevet udskudt, fordi udrulningen af signalprogrammet, som Banedanmark står for, er blevet forsinket.

Informationschef i DSB Tony Bispeskov, forklarer, at man følger situationen nøje.
Informationschef i DSB Tony Bispeskov, forklarer, at man følger situationen nøje. Foto: Mahmoud Riyad Al-Tamir - TV2 ØST

- Når der sker en overskridelse af et projekt, så er vi nødt til at finde en anden løsning, og i det her tilfælde har vi valgt at indsætte nogle IC3 og IC4 på en strækning, hvor det altså pladsmæssigt vil være nogenlunde det samme, og komfortmæssigt vil der givetvis være flere, der oplever en bedre komfort, så det er lidt smag og behag, hvordan man vil opleve det, siger han.

Opgradering blev droppet

Strækningen mellem Holbæk og Roskilde er blevet elektrificeret, men netop fordi installationen af de nye signaler er blevet voldsomt forsinket, kan der endnu ikke køre el-tog på strækningen.

quote Jeg forstår det simpelthen ikke, vi er så mange kunder på den her strækning, og jeg forstår simpelthen ikke, at man ikke prioriterer at tage hånd om det

Tine Erecius, pendler, Nordvestbanen

Som en nødløsning besluttede politikerne i forligskredsen at afsætte penge til en såkaldt immunisering af de gamle signaler, hvilket vil sige at opgradere dem, så de ville være sikret mod overbelastning fra den kraftige strøm.

Læs også
Pendlere angriber Banedanmark efter fortsatte problemer: - Vi tror på det, når vi ser togene komme
Læs også
Pendlere angriber Banedanmark efter fortsatte problemer: - Vi tror på det, når vi ser togene komme

Men fordi det blev for dyrt, og Banedanmark samtidig manglede eksperter, der kunne udføre arbejdet, besluttet forligskredsen, efter anbefaling fra Banedanmark, helt at droppe det. Nu må man i stedet vente på, at der kommer nye signaler på strækningen, hvilket ventes i 2024.

- Jeg forstår det simpelthen ikke, vi er så mange kunder på den her strækning, og jeg forstår simpelthen ikke, at man ikke prioriterer at tage hånd om det, siger Tine Erecius.

Konsekvenser ville være for store

Banedanmark har ikke ønsket at stille op til interview, men i et skriftligt svar til TV2 ØST skriver projektdirektør Jette Aagaard:

- Immunisering er en økonomisk dyr og teknisk kompliceret proces, og er desuden ressourcemæssigt urealistisk på grund af de mange projekter, der foregår på jernbanen i disse år.

quote Hvis man valgte at sige, at nu sætter vi alt ind på at gøre det godt for dem på Nordvestbanen, så ville det også få konsekvenser for andre jernbaneprojekter

Michael Svane, branchedirektør, Dansk Industri

Ifølge branchedirektør i Dansk Industri, Michael Svane, ville det have haft for store konsekvenser for andre jernbaneprojekter, hvis man havde valgt at prioritere Nordvestbanen:

- Hvis man valgte at sige, at nu sætter vi alt ind på at gøre det godt for dem på Nordvestbanen, så ville det også få konsekvenser for andre jernbaneprojekter, det kan man måske se stort på, når man tager Nordvestbanen, men der er en tre-fire andre projekter, der også ville blive forsinket, hvis man valgte at sige, at nu immuniserer vi på Nordvestbanen, fastslår han.

Ifølge branchedirektør i Dansk Industri, Michael Svane, ville det have haft for store konsekvenser for andre jernbaneprojekter, hvis man havde valgt at prioritere Nordvestbanen.
Ifølge branchedirektør i Dansk Industri, Michael Svane, ville det have haft for store konsekvenser for andre jernbaneprojekter, hvis man havde valgt at prioritere Nordvestbanen. Foto: Mahmoud Riyad Al-Tamir - TV2 ØST

Kritik fra Rigsrevisionen

Her i regionen betyder manglen på validatorer, at sporfornyelsen mellem Holbæk og Kalundborg er blevet udskudt fra 2020 til 2022, og ombygningen af et sikringsanlæg på Næstved Station blev udskudt fra fra april 2021 til august 2021.

quote Statsrevisorerne finder det ikke helt tilfredsstillende, at planlagte forbedringer af jernbanen således er blevet udskudt

Rigsrevisionen

Netop manglen på eksperter, der kan opgradere de gamle signaler er et udbredt problem, der udover helt at have aflyst immuniseringen på Nordvestbanen har først til forsinkelser på flere andre jernbaneprojekter. Det har også ført til, at Rigsrevisionen har rejst kritik af Banedanmark:

- Banedanmark har siden 2017 vidst, at validatorer (eksperter der kan immunisere de gamle signaler, red.) var en flaskehals i forhold til at gennemføre de planlagte jernbaneprojekter, men har først sent sikret overblik over og styring af validatorresurser. Statsrevisorerne finder det ikke helt tilfredsstillende, at planlagte forbedringer af jernbanen således er blevet udskudt eller helt aflyst. Det har negative konsekvenser for både borgerne og samfundet, skriver Rigsrevisionen i rapporten om manglen på validatorer.

Læs også
Sporskifteproblemer fortsætter - tog aflyst på længere strækning frem til januar
Læs også
Sporskifteproblemer fortsætter - tog aflyst på længere strækning frem til januar

Og på Nordvestbanen betyder manglen, at der tidligst kan komme til at køre el-tog på strækningen i 2024, og derfor har flere togpendlere allerede valgt at skifte toget ud med bilen.

- Vi har været mange, der har pendlet fast sammen, og mødes om morgenen og snakker i toget, og den gruppe bliver bare mindre, og min bekymring er da, at den bliver endnu mindre i fremtiden, siger Tine Erecius.


Nyhedsoverblik