Gymnasium droppede karakter i et år - eleverne har delte meninger

På Slotshaven Gymnasium i Holbæk har en 1.g klasse været med i et forsøg, hvor de unge ikke er blevet bedømt med karakter, nu er konklusionen klar.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

På Slothaven Gymnasium har eleverne i 1.g prøvet noget de færreste elever i gymnasiet har oplevet.
Et gymnasium uden karakter.

Slotshaven Gymnasium har nemlig været en del af et forsøg sammen med 14 andre gymnasier i landet, hvor de har droppet den klassiske karakterskala, og i stedet give eleverne en skriftlig evaluering.

quote Man begynder at fokusere mindre på det her tal, som man som regel bliver reduceret til

Marius Boers, 2.A, Slotshaven Gymnasium

Nu er forsøget færdigt, og dermed er det blevet elevernes tur til at evaluere forsøget, og holdninger er forskellige.  

- Det her med at opleve en periode uden karakter, det føler jeg har gjort noget godt for mange, fordi man begynder at fokusere mindre på det her tal, som man som regel bliver reduceret til, siger Marius Boers, fra 2.A på Slotshaven Gymnasium i Holbæk.

Det er en holdning Marius Boers klassekammerat Laura Toftegaard Bager ikke deler med ham.

- Jeg kan godt lide karakterer, og jeg ville hade, hvis ikke jeg fik dem, for der er forskel på, om man får 7 eller 10, synes jeg, siger Laura Toftegaard Bager, fra 2.A på Slotshaven Gymnasium i Holbæk.

Og den holdning, støtter en tredje klassekammerat op om.

- I min verden skal man have noget konkret at kunne sammenligne sig på, siger Hjalte Frette Johnsen, fra 2.A på Slotshaven Gymnasium i Holbæk.

quote Jeg kan godt lide karakter, og jeg ville hade, hvis ikke jeg fik dem

Laura Toftegaard Bager, 2.A på Slotshaven Gymnasium

Stress og usikkerhed

Elevernes mening om forsøget er forskellige, men det er ikke kun på Slotshaven Gymnasium, at karaktererne bliver diskuteret.

På Christiansborg taler politikerne i øjeblikket om, at der skal gives færre karakterer på gymnasierne, og om den nuværende 7-trinsskala muligvis skal laves om.

Det gør de fordi, at nogen mener, at fokus på karakterer stresser de unge unødigt.

- Man bliver da stresset, men for mit vedkomne er det ikke karakteren, det er mere følelsen af, at man ikke er god nok, og at man ikke yder sit bedste. Jeg kan kun blive sur på mig selv, hvis jeg får en lav karakter, og så motiverer det mig bare mere til at yde noget mere næste gang, siger Laura Toftegaard Bager.

f_190123_cepos_undervisningseffekt_mix.transfer.jpg
Læs også
Tjek selv listen: Hvor god er din skole til at hæve karakteren?
f_190123_cepos_undervisningseffekt_mix.transfer.jpg
Læs også
Tjek selv listen: Hvor god er din skole til at hæve karakteren?

Danmarks Evalueringsinstitut har lavet en undersøgelse for Undervisningsministeriet, og konklusionen er, at to ud af tre elever føler mindre pres, når de slipper for karakterskalaen.

- Det gør, at der ikke bliver skabt et lige så stort karakterræs blandt unge, fordi man stopper med at sammenligne sig med andre, og dykker mere ned i, hvad folk har af forskellige kompetencer, og hvad man kan lære af hinanden for at forbedre sig, siger Marius Boers, fra 2.A på Slotshaven Gymnasium i Holbæk.

Ud fra evalueringen kom det frem, at fire ud af fem elever føler sig mere usikre, når de ikke bedømmes med et tal, fordi de så er i tvivl om deres faglige niveau.

Skriftlig evaluering kræver omtanke

Dansk- og engelsklærer, Helle Birch, har undervist i 12 år, og hun ser, at eleverne opfører sig anderledes, nu hvor de igen bliver bedømt med karakter.

quote Når man ikke giver karakter, så synes jeg, at eleverne tit tør eksperimentere lidt mere

Helle Birch, lærer på Slotshaven Gymnasium

- Man kan som elev være meget hurtig til at målrette sig mod et 12-tal, og måske arbejde lidt sammen og aflure, hvad er det der skal til for at få de superhøje karakter. Når man ikke giver karakter, så synes jeg, at eleverne tit tør eksperimentere lidt mere, siger Helle Birch, lærer på Slotshaven Gymnasium.

På lærerværelset har forsøgsordningen givet lærerne noget at tænke over, for det kræver noget mere omtanke, når man ikke bare kan give en karakter.

- Det har tvunget os til at tænke os lidt mere om, og sige nå, hvordan er det egentlig, at vi giver feedback?, siger Helle Birch.


Nyhedsoverblik