Elektrificering af jernbane går i gang - vil ikke påvirke myldretidspendlere

Banedanmark går i næste uge i gang med elektrificeringen af togstrækningen Holbæk-Roskilde.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Fornyelsen af den 35 kilometer lange togstrækning mellem Roskilde og Holbæk bevæger sig nu ind i den næste fase, og fra den 1. september begynder Banedanmark arbejdet med at elektrificere jernbanen. 

På hele strækningen skal Banedanmark ramme over 1200 mastefundamenter i jorden, sætte over 1000 master op og hænge køreledninger op over begge spor. 

Infotavle
Læs også
Togbusser, ændrede køreplaner og støj - sporarbejde påvirker pendlerne i Holbæk
Infotavle
Læs også
Togbusser, ændrede køreplaner og støj - sporarbejde påvirker pendlerne i Holbæk

Arbejdet skal munde ud i at gøre jernbanen mere moderne og klimavenlig og skifte dielseltog ud med eltog, der forurener mindre og udleder mindre CO2. 

Har en robust tidsplan

Mens arbejdet pågår, vil der ikke køre tog i tidsrummet fra klokken 20.00 til 05.00. Togtrafikken i dagtimerne og i myldretiden vil ikke blive berørt, forsikrer Banedanmark i en pressemeddelelse.

Elektrificeringen er planlagt til at vare frem til juli 2021. Anlægschef i Banedanmark Erik Gregersen Dal kan ikke garantere, at der ikke vil komme forsinkelser. 

- Nej, det kan jeg ikke, for jeg er jo ikke herre over vejr og vind, og der kan ske uforudsete ting, som kan få arbejdet til at forskyde sig. Men vi har en tidsplan, og  den er robust, siger han til TV2 ØST. 

Selvom arbejdet med elektrificeringen skal være afsluttet i juli næste år, kan køreledningsanlægget først tages i brug i udgangen af 2024. Det skyldes, at det nye signalsystem først skal være klar.


Nyhedsoverblik