Borgerne skal beskyttes mod støjen fra bilernes susen.
En traditionel støjskærm er udført i både dyre og klimabelastende materialer
Derfor skal der bygges en 350 meter lang og cirka tre meter høj støjskærm på Storstrømsvej ved den nye Storstrømsbro.
Som noget helt nyt kan den blive bygget af jord.
Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.
- Vejdirektoratet udbyder som de første i Danmark – og formentlig i verden – en støjskærm udført af kalkstabiliseret lerjord, siger Niels Gottlieb, der er projektchef i Vejdirektoratet.
Klimavenlig løsning
Kalkstabiliseret lerjord er lerjord med nogle få procent brændt kalk. Det giver jorden en større styrke og gør, at den bliver vandafvisende.
Derudover er der flere miljømæssige fordele ved den nye metode.
- En traditionel støjskærm er udført i både dyre og klimabelastende materialer, som stål, aluminium, beton, mineraluld og kunststof, siger Niels Gottlieb og tilføjer:
- Kan vi bruge vores overskudsjord, som nu er et affaldsprodukt og anvende det som en ressource, er det rigtig positivt i forhold til klima, miljø og økonomi.
Stort potentiale
Hvert år bliver der i Danmark produceret mere end 15 millioner tons udgravet jord fra byggerier og andet.
Derfor ser Vejdirektoratet et stort potentiale i støjskærme af jord.
- Vi håber, at så mange entreprenører som muligt har lyst til at byde på støjskærmen og håber også meget, at der i markedet er en lyst til og interesse for at bruge nye materialer som jord til støjskærmen, siger Niels Gottlieb.
Støjskærmen på Storstrømsvej på Falster er i udbud frem til den 19. august.