Sejlklubber mødes med landspolitikere: - Klapbro gavner både turister og klima

Argumenterne er kørt i stilling, når sejlklubberne på Guldborgsund i dag mødes med politikerne i transportudvalget for at drøfte forslaget om at lukke klapbroen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Sejlerne på Guldborgsund har i dag sat kursen mod Christiansborg. Her har paraplyforeningen Sejlklubberne i Guldborgsund fået foretræde for Transportudvalget. Et foretræde varer blot 15 minutter. Det er den tid, sejlerne får til at tale deres sag om Kong Frederik IX’s bro.

quote Lukkes broen vil de tyske turister sejle til Sverige i stedet for

Palle Tørnqvist, talsmand, Sejlklubberne i Guldborgsund

Som TV2 ØST tidligere har fortalt, agter Sund & Bælt at nedlægge broklappen på den 58 år gamle Kong Frederik IX’s bro. Dette sker som et led i, at broen forberedes til den kommende Femern-forbindelse.

Dermed vil skibe højere end fire meter i fremtiden skulle sejle uden om Lolland eller Falster. En omvej der ikke blot er længere, men også decideret utilrådeligt, lyder det fra sejlerne.

- Vi får i dag ørenlyd til at fortælle, hvor Guldborgsund ligger, og hvad det betyder for sejlklubberne og deres økonomi, hvis broen lukkes. Vores hovedbudskab er, at love og regler vedtaget i Folketinget skal følges, siger Palle Tørnqvist, talsmand for sejlerne på Guldborgsund.

Ny Frederik IX's bro - 1
Læs også
Sejlere i opråb - lukning af klapbro betyder farlig omvej
Ny Frederik IX's bro - 1
Læs også
Sejlere i opråb - lukning af klapbro betyder farlig omvej

Ifølge anlægsloven skal broen over Guldborgsund være en klapbro. Dette agter Sund & Bælt imidlertid at få ændret.

Et slag for klimaet

Sidste år passerede 1.753 fartøjer gennem Kong Frederik IX’s bro, der spænder over Guldborgsund syd for Nykøbing Falster. En stor del af disse kommer fra Tyskland som turister til både Guldborgsund og øerne i Smålandsfarvandet.

- Lukkes broen vil de tyske turister sejle til Sverige i stedet for, siger Palle Tørnqvist, som også har et andet argument med til transportudvalget.

- Vi vil også fortælle om en tendens, vi ser, at man vil rejse mere klimavenligt. Mange vælger at skifte Caravellen (charterflyet red.) ud med sejlbåden. Det vil gå forbi vores område, hvis man brutalt og tankeløst afspærrer et nationalt gennemsejlingsfarvand, siger Palle Tørnqvist.

Læs også
Vil lukke broklappen over Guldborg Sund - sejlere frygter omvej på over 90 kilometer
Læs også
Vil lukke broklappen over Guldborg Sund - sejlere frygter omvej på over 90 kilometer

Dagens foretræde sker på opfordring fra den lokale folketingspolitiker Lennart Damsbo-Andersen (S), der også har plads i transportudvalget.

- Jeg synes, det vil være fint at få alle nuancer med, når ordførerne skal træffe beslutning. Det får de bedst ved at høre det fra sejlerne selv i stedet for at skulle læse sig til det, siger han om sin opfordring til sejlerne, siger han til TV2 ØST.

Sejlskibe skal kunne passere

Personligt bakker Lennart Damsbo-Andersen op om det synspunkt, det lokale byråd har lagt sig fast på. Ifølge Guldborgsund Kommune skal sejlskibe også i fremtiden kunne sejle hele vejen fra syd til nord på farvandet mellem Falster og Lolland.

- Broen over Guldborgsund er en klapbro med alt, hvad det betyder for både sejlerturismen og den udvikling kommunerne planlægger. Jeg er fuldstændig enig med byrådet – (som mener, sejlskibe skal kunne passere red.) – og så må man finde en løsning, som gør, at sejlerne kan komme forbi, siger Lennart Damsbo-Andersen.

Palle Tørnqvist anerkender, at det er en længere proces, som Folketinget har gang i. Han forventer derfor heller ikke at få noget ud af dagens foretræde på den korte bane.

- Men på lidt længere sigt, håber vi på, at man i det her milliardbudget, som er brugerbetalt, vil væbne sig med tålmodighed og forlænge tilbagebetalingsperioden en smule for at anlægge en tunnel med to gennemgående togspor, lyder det fra sejlklubbernes talsmand.

Sund & Bælt har tidligere forklaret, at man ønsker at nedlægge klapbroen på Kong Frederik IX’s bro af hensyn til driftsstabilitet på jernbanen, når der fremover skal køre elektriske højhastighedstog og lange godstog over broen.


Nyhedsoverblik