Klapbro inde i varmen igen – en af tre løsninger for togbane over Guldborgsund

På et møde mellem Guldborgsund Kommune og Sund & Bælt er en klapbro præsenteret som en af tre broløsninger, som forligskredsen skal vælge mellem.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Skæbnen er endnu ikke afgjort for Frederik IX's bro og ikke mindst sejlere på Guldborgsund.

Sund & Bælt har på et møde med Guldborgsund Kommune onsdag præsenteret tre scenarier, som man agter at fremsende til forligskredsen bag anlægsloven for broens udvidelse.

Det fortæller borgmester John Brædder (Guldborgsundlisten) til TV2 ØST.

- Sund & Bælt sidder på deres side af skrivebordet og anbefaler det, de synes er mest forsvarligt. De har nu tænkt sig at indstille nogle forskellige løsninger til Frederik IX's bro, og hvordan de ser den optimale løsning, som bygherre og fortsat drifter af broen og hele Femern-projektet.

Sund & Bælt: Klapbro stadig i spil

Sund & Bælt har i de seneste uger skabt røre i andedammene rundt omkring hos sejlklubberne ved Guldborgsund. Sund & Bælt har fremlagt, at man arbejder for at lukke broklappen på Frederik IX’s bro, som spænder over sundet, når jernbanen inden længe udvides fra ét til to spor.

Sund & Bælt bekræfter over for TV2 ØST, at de arbejder med tre forskellige løsninger – og dermed også en mulig klapbro.

I en mail til TV2 ØST skriver Lene Gebauer Thomsen, kommunikationschef i Sund & Bælt:

- Beslutningsgrundlaget vil overordnet behandle tre løsninger, en klapbro, som beskrevet i anlægsloven, en fastbro samt en tunnel. Sidstnævnte vil kun overordnet blive behandlet, idet det indledningsvis er vurderingen, at en indikativ pris vil ligge langt uden for det nuværende projekts omfang.

Hvis anlægsloven ikke ender med at blive ændret, vil den nye bro blive en klapbro som i dag.

- Udgangspunktet er en klapbro, som beskrevet i anlægsloven. Såfremt anlægsloven ikke ændres, vil der således også blive anlagt en klapbro, skriver Lene Gebauer Thomsen.

Bygherre klar til at bygge klapbro

Hvis Sund & Bælt skal klappe broen i, vil det kræve en ændring af anlægsloven. Ifølge borgmesteren har Sund & Bælt endnu ikke fremført, hvad der har ændret sig i forhold til anlægsloven, siden man nu finder det nødvendigt at ændre den.

Således bekræftede Banedanmark, der er den egentlige bygherre på broen, i forrige uge, at en klapbro er forenelig med den togtrafik, broen skal kunne håndtere.

Læs også
Sund & Bælt vil klappe broen i - selvom bygherren godt kan lade den åbne for skibe
Læs også
Sund & Bælt vil klappe broen i - selvom bygherren godt kan lade den åbne for skibe

Tal fra Banedanmark viser, at i alt 1753 fartøjer passerede gennem Frederik IX's broklap i 2019, mod 1928 fartøjer i 2015, som var året, hvor anlægsloven blev vedtaget.

Sund & Bælt mødtes med lokale sejlere

I en mail til TV2 ØST skriver Lene Gebauer Thomsen fra Sund & Bælt, at de også tager sejlernes bekymringer med i deres overvejelser.

- Vi har yderligere haft en dialog med de lokale sejlere og også noteret os deres ønsker og bekymringer.

Guldborgsund Kommune var efterfølgende inviteret til møde med transportminister Benny Engelbrecht (S) om samme sag. Ministeriet har tidligere overfor TV2 ØST afvist, at der er taget initiativ til at ændre anlægsloven.

Op til forligskreds at bestemme

Men når Sund & Bælt fremsender sit beslutningsgrundlag vil forligskredsen skulle tage stilling til anlægsloven på ny. I sidste ende er det forligskredsen, som skal vende tommelfingeren op eller ned til Sund & Bælts forslag.

- Jeg syntes, vi havde god dialog med ministeren, hvor vi fik mulighed for at fremlægge, hvorfor det er så vigtigt for os, at klapbroen består og anlægsloven bliver overholdt, siger John Brædder.

- Der blev lyttet meget til de argumentationer, som vi har, og hvorfor vi er insisterende omkring, at vi fortsat vil have en klapbro, grundet det vil få store konsekvenser for vores lokale sejlere og sejlerturismen som er i området.

Læs også
Ministerie slår fast: Bro over Guldborg Sund skal kunne åbne
Læs også
Ministerie slår fast: Bro over Guldborg Sund skal kunne åbne

Transportminister Benny Engelbrecht (S) tilslutter sig i et skriftligt svar til TV2 ØST, at den tætte dialog med Guldborgsund Kommune om anlæg af det nye jernbanespor via Guldborgsund er vigtig.

- Der er ikke truffet beslutning om at ændre klapbroen til en fast bro eller en anden teknisk løsning. Det kræver, at anlægs- og driftsloven for Femern Bælt-projektet skal ændres. Før det kan komme på tale, skal der udarbejdes et beslutningsgrundlag, som forligskredsen kan tilslutte sig, siger transportministeren i mailen.

Fortsætter argumentation for klapbro

Hos Guldborgsund Kommune glæder det John Brædder, at det i det mindste kræver opbakning i forligskredsen:

- Det som var vigtigt for os at høre fra ministeren var, at det kræver, man ændrer anlægsloven for hele Femernbælt-projektet, hvis broen skal svejses fast, og at vil være noget, der bliver politisk besluttet i forligskredsen, siger John Brædder og tilføjer:

- Således vil vi forsat have tæt dialog og argumentere for, at broen fortsat kan åbnes.

Læs også
Vil lukke broklappen over Guldborg Sund - sejlere frygter omvej på over 90 kilometer
Læs også
Vil lukke broklappen over Guldborg Sund - sejlere frygter omvej på over 90 kilometer

Både Venstre og Dansk Folkepartis transportordfører har overfor TV2 ØST tilkendegivet, at man som udgangspunkt står fast på anlægsloven og dermed en klapbro.

Radikale Venstre har ikke ville kommentere på sagen før, der foreligger et beslutningsgrundlag fra Sund & Bælt, imens Socialdemokraternes transportordfører Thomas Jensen (S) ikke er vendt tilbage.

SF har tidligere udtalt kritik Sund & Bælt for manglende forklaring på, hvorfor broklappen på Frederik IX’s bro skal lukkes.


Nyhedsoverblik