Efter 37 år: Nu får Farøbroerne en kærlig hånd

Større vedligeholdelsesarbejde på Farøbroerne begynder i 2022 og 2023 for at forlænge broens levetid.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

I 1985 stod Farøbroerne mellem Falster og Sjælland færdig, og siden har bilister uforstyrret kunne krydse motorvejen henover Storstrømmen. 

Men her 37 år senere trænger broerne altså til en kærlig hånd. Derfor vil der i løbet af 2022 og 2023 være et større vedligeholdelsesarbejde på broerne.

Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

- Når vi udskifter nedslidte dele på en bro, så forlænger vi samtidig broens levetid, og det giver rigtig god mening blandt andet i forhold til klimaregnskabet. Det er en kæmpe investering at bygge nyt, og det koster på CO2-regnskabet, så hver gang vi på en sikker måde kan forlænge en bros levetid med en årrække, så er det absolut værd at tage med, siger projektleder Emilie Dittmer Hartwich i pressemeddelelsen.

Vil påvirke trafikken

Det er flere forskellige ting, der skal foretages de næste par år på Farøbroerne. Der skal blandt andet udbedres skader og udskiftes nedslidte dele. Derfor vil det også være forskelligt, hvor meget trafikanterne vil være påvirket.

En af de store opgaver er udskiftning af broernes slidlag - altså det øverste lag af vejen -  hvilket trafikanterne ikke kan undgå at lægge mærke til.

Hvad er slidlaget?

Slidlaget er den øverste del af asfalten, som beskytter broens underliggende lag mod skiftende vejrforhold og giver trafikanterne en bedre stabilitet og komfort.

Slidlaget på Farøbroerne har ikke været skiftet, siden de to broer stod færdige i 1985. Derfor er der efterhånden mange ujævnheder og revner, som trænger til at blive udbedret.

Udskiftning af slidlaget bliver udført sammen med et større slidlagsarbejde nord for Farøbroerne.

Kilde: Vejdirektoratet.

Det er endnu ikke besluttet, hvornår arbejdet skal udføres, men vejdirektoratet oplyser, at det vil skabe gener for trafikanterne.

Undersiden skal males og broen løftes

Andre reparationer vil trafikanterne kunne mærke, men ikke se. En af dem er undersiden af broerne, som flere steder trænger til en omgang maling. 

Og selvom det ikke lyder, som den største reparation, så er den vigtig for broens levetid. Der er nemlig begyndt at opstå rust. 

Ved at male pletvis udskyder Vejdirektoratet tidspunktet for, hvornår broen potentielt set skal have en ny omgang maling på hele undersiden, hvilket vil være et dyrt vedligeholdelsesarbejde. Undersiden af Farøbroerne har et samlet areal på cirka 80.000 kvadratmeter, hvilket svarer til cirka 12 fodboldbaner. 

Farøbroen indvielse
Læs også
Farøbroen runder sin 35. sommer - Morten har passet på den i alle årene
Farøbroen indvielse
Læs også
Farøbroen runder sin 35. sommer - Morten har passet på den i alle årene


Mens undersiden får en ny omgang maling, vil det være nødvendigt at afspærre ét kørespor.

Derudover skal broernes brolejer renoveres. En broleje er placeret mellem undersiden af broen og bropillerne og er det, som broen hviler på. De sikrer, at broen kan udvide og trække sig sammen, når vejret er enten varmt eller koldt.

For at renovere dem skal brolejerne en efter en demonteres midlertidigt. Derfor skal broen løftes få millimeter med en donkrafte, der presser med en samlet kraft på 800 ton.

Dette vil dog ikke påvirke trafikken, da det udelukkende foregår på undersiden af broerne.


Nyhedsoverblik