Drømmer om selvbetjent bro - her åbner den med ét enkelt tryk

En selvbetjent bro, hvor sejlere selv kan åbne broen, er set før i Nykøbing Falster, hvor automatikken også har skabt dramatik.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En ny bro over Guldborg Sund ved Nykøbing Falster skal ifølge Guldborgsund Kommune kunne selvbetjenes ved hjælp af en app.

På den måde skal sejlere kunne få broen åbnet efter behov, hvilket er noget både de lokale sejlklubber og kystredningstjenesten har efterlyst.

quote Du skal kun trykke på knappen én gang

Jan Barsøe, havnemester, Guldborgsund Kommune

Konceptet er hollandsk inspireret, hvor sejlere ved hjælp af en app kan få en række broer over kanalerne i Friesland til at åbne.

Men idéen om en brugerstyret bro er ikke så fremmed endda.

Siden 2011 har Nykøbing Falster haft en brugerstyret gang- og cykelbro, der kan åbne for skibe, der skal sejle ind til Slotsbryggen.

Siden 2011 har Nykøbing Falster haft en brugerstyret gang- og cykelbro, der kan åbne for skibe, der skal sejle ind til Slotsbryggen.
Siden 2011 har Nykøbing Falster haft en brugerstyret gang- og cykelbro, der kan åbne for skibe, der skal sejle ind til Slotsbryggen. Foto: Rasmus Krøll - TV2 ØST

Det fortæller Jan Barsøe, der er havnemester i Guldborgsund Kommune.

- Broen blev bygget i forbindelse med de nye boliger på Slotsbryggen, så man ikke skulle hele vejen uden om havnen.

Ikke uden problemer

Broens højde gjorde det dog nødvendigt at etablere en løsning, så sejlere kunne passere.

- Der er en tankstation for enden af Slotsbryggen, men når broen er nede, er det faktisk kun små speedbåde der kan sejle under, forklarer Jan Barsøe og tilføjer:

- Der er en trykknap på hver side – når man trykker på en af dem, går broen op.

Jan Barsøe er havnemester i Guldborgsund Kommune og står for driften af klapbroen over Slotsbryggen. Ifølge ham fungerer den selvbetjente automatik efter hensigten.
Jan Barsøe er havnemester i Guldborgsund Kommune og står for driften af klapbroen over Slotsbryggen. Ifølge ham fungerer den selvbetjente automatik efter hensigten. Foto: Privatfoto

Knapperne sidder, så man kun kan komme til dem fra skibssiden, hvorfra broen kan åbnes i tidsrummet fra klokken 06.00 om morgenen til 22.00 om aftenen.

- Det er et forsøg på at undgå misbrug, påpeger han.

Ifølge Jan Barsøe har systemet også sine begrænsninger.

- Du skal kun trykke på knappen én gang. Det er sket, folk trykker flere gange, og så sker det, at det bryder sammen, og en tekniker må tilkaldes, siger han.

Læs også
Her vil de bygge Danmarks længste cykelbro - men det møder hård kritik
Læs også
Her vil de bygge Danmarks længste cykelbro - men det møder hård kritik

Korrekt betjent fungerer konceptet dog efter hensigten, men antallet af brugere er også faldet.

- Efterhånden er der kommet tankanlæg andre steder. Så der er ikke ret mange gennemsejlinger længere, forklarer Jan Barsøe.

Der er en knap på hver side af broen, hvor sejleren med et tryk selv kan åbne broen.
Der er en knap på hver side af broen, hvor sejleren med et tryk selv kan åbne broen. Foto: Rasmus Krøll - TV2 ØST

Jan Barsøe oplyser, at broen er udstyret med en sensor, der gør, at den ikke lukker, så længe et skib er i færd med at passere under.

Han vurderer, at broen derfor er sikker at bruge, selvom den er selvbetjent.

Ligeledes er der for cyklende og gående brugere af broen bomme, lys og en alarm, der giver besked, når broen skal åbne.

Drama på broen

Det er dog sket, at folk ikke er kommet af broen i tide.

Folketidende kunne således i sommeren 2019 beskrive et drama der udspillede sig, da en 96-årig kvinde med rollator blev fanget på broen, da den gik op, inden hun var nået helt over på den anden side.

Den 3. juli 2019 blev en 96-årig kvinde med rollator fanget, da broen gik op. Dengang forsvarede Guldborgsund Kommune ifølge Folketidende sikkerheden på broen.
Den 3. juli 2019 blev en 96-årig kvinde med rollator fanget, da broen gik op. Dengang forsvarede Guldborgsund Kommune ifølge Folketidende sikkerheden på broen. Foto: Mette Møller Nielsen - Privatfoto

Det var før Jan Barsøes tid som havnemester, men han er blevet fortalt om episoden.

- De par gange, hvor broen er gået op, selvom der har været folk på broen, har folk ikke respekteret bommene, forklarer han og tilføjer:

- Siden har vi ikke haft nogen problemer.

Sikkerheden på broen, for cyklende og gående, består i bomme, lys og en alarm, der giver besked, når broen skal åbne.
Sikkerheden på broen, for cyklende og gående, består i bomme, lys og en alarm, der giver besked, når broen skal åbne. Foto: Rasmus Krøll - TV2 ØST

Imens antallet af gennemsejlinger ved broen over Slotsbryggen er faldet betragteligt de sidste ti år, så er situationen anderledes ude på sundet.

Her vurderer Guldborgsund Kommune, at op mod 4.500 skibe hvert år er nødt til at have broen åbnet for at kunne passere.


Nyhedsoverblik