88 år gammel vejbro varsles lukket for trafik de næste 14 nætter

Det er ikke alderdom, men rettidig omhu for den gamle Guldborgbro, som gør, at bilister ved aften- og nattetid vil møde en lukket bro.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Fra i aften og resten af september måned vil trafikanter på Guldborgbroen, der fører rute 153 over Guldborg Sund, blive mødt af skilte om periodevise spærringer.

Den 88 år gamle bro skal repareres, og derfor er det nødvendigt at lukke for alt trafik fra klokken 20 om aftenen til klokken fem følgende dags morgen i de næste to uger.

quote Den har det godt – men vi er også ømme over for den

Søren Meilvang, projektleder, Teknik og Miljø

Det er Guldborgsund Kommune, der i dag ejer broen, og her er det projektleder Søren Meilvang fra Teknik og Miljø, der til dagligt passer på broen:

- Vi skal have skåret noget af vejen op for at skifte det jern, der ligger i overgangen fra den faste del af broen til den del af broen, der kan åbne for skibe, forklarer han til TV2 ØST om anledningen for vejspærringen.

- For at lave det kan der ikke køre biler på broen. Den jernskinne, vi skal skære væk, er midt på vejen. Og når vi alligevel spærrer broen af, reparerer vi også nogle betonskader under vejbanen.

Guldborg

Han forklarer, at de annoncerede spærringer af broen muligvis kan blive til færre nætter end dem, der nu står annonceret på de skilte, som kommunen har sat op på hver side af broen.

- Vi går i gang i aften, og så ved vi meget mere i morgen. Når vi først har skåret hul, kan vi se, hvor slemt det er, siger Søren Meilvang, som lader forstå, at reparationen bliver lavet nu, for at den ikke udvikler sig og skaber en farlig situation.

Læs også
Stor kapsejlads forstyrrer trafikken mellem Lolland og Falster
Læs også
Stor kapsejlads forstyrrer trafikken mellem Lolland og Falster

Der er ikke arrangeret alternative muligheder for at komme over sundet ved Guldborg, imens broarbejdet står på.

- Bilerne må køre gennem tunnelen, (Guldborgsundtunnelen, red.). Og cyklisterne? Ja, de må cykle via Nykøbing Falster, lyder svaret fra projektlederen.

Genvejen til Tyskland

Udover biler vil det heller ikke være muligt for skibstrafikken at passere broen i de kommende nætter, da broklapperne vil stå "halvåbne", mens arbejdet står på om natten.

Her har man dog taget særligt hensyn, lyder det fra Søren Meilvang:

- Vi skal jo nødigt genere sukkerfabrikken, så de ikke kan få leveret varer.

I alt beløber de forestående reparationer sig til 200.000 kroner, oplyser projektlederen.

På flere tilkørselsveje til Guldborgbroen er der sat infoskilte op om de kommende lukninger af broen i aften- og nattetimerne.
På flere tilkørselsveje til Guldborgbroen er der sat infoskilte op om de kommende lukninger af broen i aften- og nattetimerne. Foto: Morten Tiirikainen - TV2 ØST

Guldborgbroen blev åbnet for biltrafik den 6. oktober 1934 som en del af Fugleflugtslinjen fra Danmark til Tyskland. Broen var i mange år tungt trafikeret, indtil motorvejen kom sidst i 1980’erne.

- I dag holder der ti biler på hver side, når broen bliver åbnet for skibstrafik. Dengang kunne der hurtigt opstå halvanden kilometer kø på hver side, fortæller Søren Meilvang.

På trods af opførelsen af Guldborgsundtunnelen i 1988, så tjener Guldborgbroen fortsat som et vigtigt bindeled i lokalområdet, hvor i gennemsnit 2.600 biler kører over broen i døgnet.

Guldborgbroen blev bygget i perioden 1933 til 1934. Den er 180 meter lang og fører rute 159 over Guldborg Sund.
Guldborgbroen blev bygget i perioden 1933 til 1934. Den er 180 meter lang og fører rute 159 over Guldborg Sund. Foto: Det Kongelige Bibliotek

Derfor passer man også godt på broen, understreger Søren Meilvang:

- Den har det godt – men vi er også ømme over for den. Det er derfor, der er vægtbegrænsning på 50 tons og 40 kilometer i timen på broen.

- Det er det gamle mekanik, som den dag i dag åbner og lukker broen – der ikke noget digitalt der, tilføjer han.

Læs også
Vejdirektoratet tester bæreevne på slidt Storstrømsbro
Læs også
Vejdirektoratet tester bæreevne på slidt Storstrømsbro

Broen er med andre ord i væsentlig bedre stand end dens "storebro" over Storstrømmen.

De to broer blev begge bygget som en del af Fugleflugtslinjen i 1930’erne, men på Storstrømmen bygger Vejdirektoratet nu en helt ny bro som en afløser for den gamle, nedslidte bro til en samlet værdi af godt fire milliarder kroner.

I modsætning til de fleste andre større broer her til lands hører Guldborgbroen ikke under staten og Vejdirektoratet, men den lokale kommune.

Guldborgsund Kommune overtog broen fra Storstrøms Amt i forbindelse med kommunesammenlægningen i 2007.


Nyhedsoverblik