Vejdirektoratet tester bæreevne på slidt Storstrømsbro

Storstrømsbroen er så slidt, at Vejdirektoratet i øjeblikket tester broens bæreevne på gang- og cykelstien for at se, hor meget den kan holde til.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det er for længst besluttet, at der skal bygges en ny Storstrømsbro, der kan forbinde Sjælland og Falster. I efteråret blev første spadestik til den nye bro taget, men først i 2022 forventes dele af den at stå færdig.

Indtil da må cyklister og gående benytte sig af den 82 år gamle Storstrømsbro, som er så medtaget, at det er et spørgsmål om tid, hvor længe den holder.

Derfor er Vejdirektoratet i øjeblikket i gang med at teste, hvad cykel- og gangstien kan holde til. Den hænger som et vedhæng til vej- og togbanen, der hviler på bropillerne.

quote Den skal kunne holde til, at der er fyldt med fodgængere og cyklister, og hvis der eksempelvis skal sneryddes, skal den også kunne bære det

Peter Holt, Fagprojektleder, Vejdirektoratet

- Den skal kunne holde til, at der er fyldt med fodgængere og cyklister, og hvis der eksempelvis skal sneryddes, skal den også kunne bære det, siger Peter Holt, der er fagprojektleder i Vejdirektoratet.

Artiklen fortsætter under billedet

 
  Foto: Frederik Hagedorn Poulsen - TV2 ØST

12 ton testbelastning rulles ud

Helt konkret foregår testen ved, at Vejdirektoratet ruller en 10 meter lang og 12 ton tung "testbelastning" ud, der består af beton. Testbelastningen bliver trukket på skinner henover cykel- og gangstien.

- Det her giver os et godt billede af, hvordan konstruktionen arbejder under belastningen, siger Peter Holt.

Artiklen fortsætter under billedet.

Storstrømsbroens bæreevne testes af Vejdirektoratet.
Storstrømsbroens bæreevne testes af Vejdirektoratet. Foto: TV2 ØST

Vejdirektoratet tester en etape ad gangen og lader toget stå i 10 minutter for hver etape for at se, om der kommer en nedbøjning på broen udover de seks millimeter, der må være.

- Det mest dramatiske vi har oplevet, det har været en nedbøjning på fem millimeter, men det havde man regnet med, så vi er ikke stødt på noget, vi har været nervøse for endnu, lyder et fra fagprojektlederen.

En slidt og medtaget bro

Vejdirektoratet har testet cykel- og gangstien tre gange før, men det er ikke kun den, der er slidt. I oktober 2011 fandt Banedanmark en revne i broen og efter en røntgenundersøgelse viste det sig, at der var hele 11 revner. Det betød, at der var lukket helt for togtrafik i godt en måned.

quote Jeg vil ikke selv have nogle bekymringer med at bruge den og heller ikke med at sende min familie over

Peter Holt, Fagprojektleder, Vejdirektoratet

Den slidte bro påvirker også det sejlende folk, for broen er så slidt, at Vejdirektoratet ikke kan garantere, at der ikke falder noget ned på de sejlende. Kun under bestemte fag, må man sejle, for de bliver tjekket regelmæssigt af Vejdirektoratet.

Dog viser Vejdirektoratets undersøgelser indtil videre, at man som cyklist eller gående ikke skal være bekymret for at passere den gamle Storstrømsbro.

- Jeg vil ikke selv have nogle bekymringer med at bruge den og heller ikke med at sende min familie over, siger Peter Holt.

 
  Foto: Frederik Hagedorn Poulsen - TV2 ØST

Nyhedsoverblik