Femernbyggeri koster 15,5 millioner om dagen

Byggeriet af verdens længste sænketunnel ventes at åbne for biltrafik i 2029.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

I de første ni måneder af 2022 har Femern A/S, der bygger sænketunnelen mellem Danmark og Tyskland, haft projektudgifter for godt 4,2 milliarder kroner.

Det oplyser Sund & Bælt, som ejer Femern A/S, i en kvartalsberetning.

Beløbet svarer cirka til 15,5 millioner kroner om dagen.

Inflation og rentestigninger har mere end fordoblet det statslige holdingselskabs finansieringsomkostninger i forhold til samme periode sidste år.

Læs også
Mangel på arbejdskraft kan udfordre Femern-byggeriet
Læs også
Mangel på arbejdskraft kan udfordre Femern-byggeriet

Som mediet Femernreport også beskriver, så er finansieringsomkostningerne steget fra knap 400 millioner kroner for de første ni måneder af 2021 til lige godt en milliard kroner fra januar til og med september i år.

Det er mere end en fordobling af renteudgifterne i forhold til året før.

Store haller står snart klar 

På den positive side noterer Sund & Bælt i kvartalsberetningen, at byggeprojektet i det store hele skrider frem efter tidsplanen.

Alle tre produktionshaller i tunnelelementfabrikken er ved at være rejst.

Tunnelen vil være 18 kilometer lang under vandet, hvor der både kan køre biler og tog.
Tunnelen vil være 18 kilometer lang under vandet, hvor der både kan køre biler og tog. Foto: TV2 ØST

Hal B, der er den mest fremskredne af de tre, er ved at blive indrettet med blandt andet kraner, installationer til at skubbe tunnelelementerne frem mod bassinområdet og fundamenter til de store porte ud til doksystemet.

Har været 25 år undervejs

Første spadestik på den danske side blev taget i starten af 2021, og tunnelen mellem Lolland og den tyske ø Femern ventes at være færdig i 2029.

Planlægningen af Femern-forbindelsen har været 25 år undervejs, og byggeriet er kommet i gang langt senere, end det oprindeligt var planlagt.

Læs også
Femern lokker - universiteter opretter afdeling på Lolland
Læs også
Femern lokker - universiteter opretter afdeling på Lolland

Tunnelen vil være 18 kilometer lang under vandet, hvor der både kan køre biler og tog.

Det vil tage ti minutter at køre i bil gennem tunnelen og syv minutter i tog.


Nyhedsoverblik