Mangel på arbejdskraft kan udfordre Femern-byggeriet

Mangel på arbejdskraft kan i fremtiden skabe problemer for Femern Bælt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Mangel på både faglært og ufaglært arbejdskraft kan give store udfordringer for Femernbyggeriet. 

Det skriver Børsen på baggrund af en analyse udarbejdet af COWI på vegne af De Regionale Arbejdsmarkedsråd for Hovedstaden og Sjælland.

quote Kan man ikke få de ansatte, man har brug for, så er der en risiko for, at tidsplanen skrider, og byggeriet bliver forsinket eller dyre

Jakob Holbrand, administrerende direktør i Dansk Arbejdsgiverforening

Samlet skal der bruges 42.000 årsværk til byggeriet af forbindelsen mellem Lolland og Femern, men COWI fastslår, at den nødvendige rekruttering af arbejdskraft, er begrænset. Findes arbejdskraften ikke lokalt, regionalt eller nationalt, må der tages udenlandsk arbejdskraft i brug.

- Både lokalt og på landsplan står vi over for det problem, at udbuddet af især de centrale grupper af faglærte og ikke-faglærte med relevante kompetencer og erfaringer er faldende, mens efterspørgslen generelt er stigende grundet stor aktivitet inden for både bygge- og anlægsindustrien, konkluderer COWI i rapporten.

Analysen er udarbejdet af COWI på vegne af De Regionale Arbejdsmarkedsråd for Hovedstaden og Sjælland.
Analysen er udarbejdet af COWI på vegne af De Regionale Arbejdsmarkedsråd for Hovedstaden og Sjælland. Foto: Femern A/S

Kan skabe udfordringer

Hos Dansk Arbejdsgiverforening finder man analysens konklusioner alarmerende.

- Kan man ikke få de ansatte, man har brug for, så er der en risiko for, at tidsplanen skrider, og byggeriet bliver forsinket eller dyre, siger Jakob Holbrand, administrerende direktør i Dansk Arbejdsgiverforening, til Børsen.

Arbejdshavnen øst for Rødbyhavn ventes at stå færdig i slutningen af 2021.
Arbejdshavnen øst for Rødbyhavn ventes at stå færdig i slutningen af 2021. Foto: Femern A/S

Byggeriet af forbindelsen har været i gang i et års tid. Hos bygherren er man dog ikke bekymret for hverken tidsplaner eller mangel på arbejdskraft.

- Vi er ikke bekymrede. Vi læser den rapport, som vi læser andre rapporter. Det er Danmarks historiens største anlægsprojekt, så selvfølgelig skal vi bruge en masse arbejdskraft. Rapporten taler ind i noget, vi har været fokuseret på i mange år, så der er ikke noget nyt i rapporten på den måde, siger Morten Kramer Nielsen, der er kommunikationschef hos Femern A/S.

Læs også
Femern lokker - universiteter opretter afdeling på Lolland
Læs også
Femern lokker - universiteter opretter afdeling på Lolland

Morten Kramer understreger desuden, at både lokale, regionale og nationale kræfter arbejder på at sikre den nødvendige arbejdskraft.

- Det går rigtig godt på projektet, og indtil videre har der ikke været nogle udfordringer på området, og der er ikke noget, der tyder på, at det bliver dyre eller forsinket, siger Morten Kramer Nielsen, der er kommunikationschef hos Femern A/S.

Planen er, at tunnelen skal stå færdigt i 2029. Når forbindelsen er færdigt, vil det tage 10 minutter i bil fra Danmark til Tyskland og 20 minutter i tog.

TV2 ØST har i et særprogram fulgt Femern-byggeriet. Se eller gense udsendelsen her.



Nyhedsoverblik