Transportminister Benny Engelbrecht (S) skal på banen for at få klarhed over, om det er i strid med reglerne, at en korruptionsstraffet italiensk byggechef har fået plads på et af Danmarks største byggeprojekter.
Det kræver politiske ordførere fra Venstre, Dansk Folkeparti, SF og Enhedslisten.
Fagbladet 3F kan fredag fortælle, at Pietro Paolo Marcheselli, der er 'operational manager' på byggeriet af den nye Storstrømsbro, blev ansat på det offentlige milliardprojekt, selv om han endnu ikke havde udstået en betinget fængselsstraf på to år for bestikkelse og korruption i Italien.
Vi skal have ministeren til at undersøge, om det her forhold lever op til de regler og betingelser, der gælder på Storstrømsbroen
- Det er foruroligende nyt. Jeg ønsker, at byggeriet af vores store offentlige projekter foregår efter reglerne, og vi skal have ministeren til at undersøge, om det her forhold lever op til de regler og betingelser, der gælder på Storstrømsbroen, siger Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen.
Kontrakt blev udskudt
Det er partierne Venstre, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Konservative, Radikale, SF og Liberal Alliance, der står bag forliget om den nye Storstrømsbro, som kommer til at koste 2,1 milliarder skattekroner og har Vejdirektoratet som bygherre.
Byggeriet af den nye Storstrømsbro har også været ramt af sager om livsfarligt arbejdsmiljø og uanmeldte arbejdsulykker, og Enhedslistens arbejdsmiljøordfører Christian Juhl, der har fulgt byggeriet tæt, vil både inddrage transport- og beskæftigelsesministeren i sagen.
Enhedslisten har tidligere krævet, at det italienske konsortium SBJV blev frataget kontrakten på Storstrømsbroen på grund af de mange skandalesager på byggeriet.
Video: Tidsplanen for byggeriet af den nye Storstrømsbro er under fornyet pres, og åbning for togtrafik på Storstrømsbro blev for nylig udskudt yderligere to år.