Lokalt iværksætter-firma beskylder Føtex og Bilka for at kopiere

Due-citatet og citatet med tarteletter har firmaet citatplakat.dk selv ladet sig inspirere af, imens de har ophavsret på det to andre citater. Foto: Citatplakat.dk

Firmaet Citatplakat.dk langer ud efter Føtex og Bilka for at have stjålet deres sjove citater. Nu har Salling Group standset salget midlertidigt.

How do you due?

Det er plakater med citater som dette, virksomheden Citatplakat.dk i Næstved, står bag.

De beskylder nu Føtex og Bilka for at kopiere motiver og tekst fra deres plakater og sætte dem på t-shirts og sælge i deres butikker.

- Problemet er, at Salling Group har haft nogle t-shirts i deres varehus, hvor vores ordspil eller jokes fremgår. Det er noget, vi bruger mange timer på at sidde og komponere rigtigt, så de bliver kommercielle og kan sælges på vores plakater, siger Kasper Laursen, der er medejer af virksomheden citatplakat.dk.

Jeg tror helt sikkert, vi er blevet kopieret.

Kasper Laursen, medejer af virksomheden citatplakat.dk

Opdagede selv, at der er ophavsret på citater

Kasper Laursen og hans makker Oliver Hansen startede i 2015 virksomheden citatplakat.dk, da de begge var 22-årige studerende. Dengang løb de selv ind i problemerne med ophavsrettigheder.

- Da vi startede op, var vi selv ude i ikke at vide, at der er ophavsret på citater, og der gik et stykke tid, før Nordisk Film, DR og så videre opdagede, at vi brugte nogle af de citater, som de havde ophavsret på. Da de opdagede det, kom der selvfølgelig nogle advokathenvendelser til os. Så fandt vi ud af, at det må vi ikke og sagde pænt undskyld. Sidenhen har vi altid kontaktet alle, inden vi er begyndt at lave noget, siger Kasper Laursen.

Kasper Laursen, medejer af virksomheden Citatplakat.dk, beskylder Salling Group for at have kopieret deres citater.  Foto: Citatplakat.dk

Mistænker Bilka for at trykke på copy-paste

Siden 2015 er virksomheden Citatplakat.dk vokset, og sidste år omsatte de for 6,5 millioner kroner.

Firmaet producerer plakater med illustrationer og tekst, som de sælger fra hovedsædet i Næstved og via en række forhandlere. Men nu har supermarkeds-giganten masseproduceret t-shirts med mange af de samme tryk.

Jeg tror nærmest, det er en bevidst forretningsmodel, at de ikke skal bruge for meget tid på produktudvikling

Kasper Laursen, medejer af virksomheden citatplakat.dk

- Jeg tror helt sikkert, vi er blevet kopieret. Jeg tror ikke, der er nogen tvivl om, hvor Salling Group har været henne og finde inspiration. De har ikke engang gidet at lave formuleringerne om, siger Kasper Laursen.

Han er overbevist om, at det er et helt bevidst træk fra supermarkedskæden.

- Jeg tror nærmest, det er en bevidst forretningsmodel, at de ikke skal bruge for meget tid på produktudvikling - at de bare kan trykke på copy paste-knappen og så bruge andre folks kreativitet til deres egen vinding. Det synes jeg ikke, er i orden af sådan en stor virksomhed.

Salling Group har standset salget af t-shirts

Efter anklagen om plagiering har Salling Group midlertidigt hevet deres t-shirts tilbage på lageret.

- Det er klart, vi tager det selvfølgelig alvorligt, når der kommer sådan en henvendelse til os, siger Kasper Reggelsen, der er kommunikationsmedarbejder i Salling Group.

- Vi ønsker på ingen måde at markedsføre og sælge produkter, der udnytter andres rettigheder. Det er meget væsentligt i den måde, vi driver forretning på. Når vi så hører om det, så undersøger vi det selvfølgelig med det samme, som vi også har gjort i det har tilfælde.

Derfor har både Bilka og Føtex også standset salget, imens sagen bliver undersøgt.

- Vi sælger dem selvfølgelig kun, hvis de overholder alle regler. Vi ønsker ikke at markedsføre eller sælge produkter, der udnytter andre rettigheder, siger Kasper Reggelsen.

Hvor stammer idéerne fra de t-shirts så fra?

Vi ønsker på ingen måde at markedsføre og sælge produkter, der udnytter andres rettigheder

Kasper Reggelsen, kommunikationsmedarbejder i Salling Group

Det er det, vi er ved at undersøge, ligesom vi er i dialog med Citatplakat.dk. Det er noget af det, vi sidder og kigger på.

Sagen minder om en anden kopi-sag 

Sagen kommer blot 14 dage efter, at Salling Group er blevet dømt til at betale keramiker og designer Anne Black en erstatning på halvanden millioner kroner plus sagsomkostninger og renter i en kopisag.

- Jeg tror, man skal prøve at skille de to sager lidt ad, da den ene sag ligger 3-4 år tilbage, og her er der tale om keramik og urtepotter. Men vores holdning i begge tilfælde er klar: Vi skal ikke markedsføre eller sælge produkter, der udnytter andre rettigheder, siger Kasper Reggelsen.

Men hos Citatplakat.dk er de ikke i tvivl om, at de er blevet kopieret. Og de mener, at en så stor supermarkedskæde burde have handlet anderledes:

- Der er mange måder at drive forretning på. Salling Groups måde at drive forretning på, mener jeg ikke, er særlig etisk korrekt, for det er hverken første og sikkert heller ikke sidste gang, at de har kopieret folk, siger Kasper Laursen.

Se hele billedet af her, hvor Citatplakat.dk's plakater er sammenlignet med Salling Groups t-shirts.  Foto: Citatplakat.dk

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App