Virksomheder kæmper om at bygge 3. største bro i Danmark: Sådan kommer den til at se ud

Fire internationale byggekonsortier har onsdag afleveret deres bud på byggeriet af den nye Storstrømsbro.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Onsdag middag var der deadline for at byde på byggeriet af den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster.

Her har fire internationale byggekonsortier afleveret hver deres bud på byggeriet.

Det skriver Lolland-Falsters Folketidende.

Derfor skal Vejdirektorat i de kommende måneder gennemgå hvert tilbud grundig, før man beslutter, hvem der skal have opgaven.

- Der er tale om en betydelig anlægsopgave - også set med internationale øjne, siger Niels Gottlieb fra Vejdirektoratet til avisen og tilføjer:

- Tilbuddene rummer mange detaljerede tegninger og beskrivelser af, hvordan det enkelte joint venture forventer at løse opgaven, og det kræver et grundigt forarbejde fra vores side at evaluere hvert enkelt løsningsforslag. Vi kan derfor først udpege en vinder, når det nødvendige forarbejde er færdiggjort.

Skal stå færdig i 2022

Ifølge avisen følger der med i hvert tilbud også en forseglet kuvert med det pågældende joint ventures pris på opgaven. Den kuvert vil først blive åbnet, når Vejdirektoratet har afsluttet bedømmelsen af de enkelte løsninger ud fra en række krav til opgaven. 

Det drejer sig blandt andet om krav til selve udførelsen, fremtidige vedligeholdelse og hensyn til miljøet i form af støj, påvirkning af havbunden og udformningen af kysten på Falster.

Den nye Storstrømsbro bliver en fire kilometer lang bil- og jernbanebro med gang- og cykelsti.

Byggeriet ventes at begynde i 2018 og skal være afsluttet i 2022.