Vejdirektoratet truer italienske brobyggere med dagbøder

Onsdag kom det frem, at åbningen af Storstrømsbroen igen er udskudt. Nu risikerer den italienske entreprenør dagsbøder.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Togrejsende mellem Sjælland og øerne må igen væbne sig med tålmodighed.

Den længeventede Storstrømsbro er for fjerde gang ramt af en forsinkelse, og det betyder, at DSB tidligst kan indsætte hurtigere og mere miljøvenlige el-tog i 2027.

quote Det er selvfølgelig dybt utilfredsstillende

Erik Stoklund Larsen, anlægsdirektør i Vejdirektoratet

Oprindeligt var planen, at broen skulle åbne for togtrafikken i 2023. Men med den nye plan ender broen på nuværende tidspunkt med at være forsinket i fire år.

- Selvfølgelig vil jeg beklage, at det her sker, og det er selvfølgelig dybt utilfredsstillende for os at kunne konstatere den her forsinkelse, oplyser Erik Stoklund Larsen, anlægsdirektør i Vejdirektoratet.

Har meldt dagbøder ud til entreprenør

At broen igen er forsinket skyldes primært, at den italienske entreprenørs projektering, mobilisering og anlæggelse af byggepladsen til elementproduktion har taget væsentlig længere tid end forventet, skriver Vejdirektoratet i et notet.

- De forsinkelser, der opstår, dem søger vi tilbageret på i forhold til, at vi har meldt nogle dagbøder ud til entreprenøren. Og det er så den forsinkelse, han giver, det har vi maksimeret det dagbodskrav vi har over for entreprenøren, siger Erik Stoklund Larsen.

Forsinkelsen af Storstrømsbroen

  • 2018: Det første spadestik til den kommende Storstrømsbro bliver taget. Planen er, at broen åbner for biltrafik i 2022 og togtrafik i 2023.
  • April 2020: Vejdirektoratet oplyser, at der er risiko for, at byggeriet bliver seks måneder forsinket.
  • Juli 2020: Åbningstidspunktet udskydes endnu en gang. Broen forventes at være klar til biler i 2023 og for tog i 2024.
  • Maj 2021: Vejdirektoratet ændrer igen tidsplanen til, at vejforbindelse åbner i andet halvår af 2024 og baneforbindelsen i 2026.
  • December 2021: Byggeprojektet forsinkes for fjerde gang. Broen åbner nu for biltrafik i slutningen af 2025 og for togtrafikken i starten af 2027.

Hvem der helt præcis ender med at skulle betale for forsinkelsen, er noget, som Vejdirektoratet vil drøfte sammen med entreprenøren.

Selv fastholder den italienske entreprenør, Storstrøm Bridge Joint Venture, SBJV, at broen fortsat bliver færdig til 2024.

En uvildig tredjepartsvurdering af tidsplanen fra Vejdirektoratet viser dog noget andet. Ifølge Erik Stoklund Larsen viser den uvildige tredjeparksvurdering, at det er realistisk, at broen er klar ved udgangen af 2025.

Læs også
Broforsinkelser rammer pendlerne - over 100 timers længere rejsetid om året
Læs også
Broforsinkelser rammer pendlerne - over 100 timers længere rejsetid om året

- Vi har lagt et forsigtighedsprincip ind over det her af hensyn til, at Banedanmark skal have en ret klar udmelding, når de skal i gang med deres arbejde. De skal gennemføre det banetekniske arbejde, og det skal de have en ret præcis angivelse af, hvornår det kan ske.

Skulle Storstrømsbroen blive tidligere færdig, vil Vejdirektoratet forsøge at rykke tidspunktet for Banedanmarks arbejde.


Nyhedsoverblik