Storstrømsbro skulle være renoveret i 1985

I 36 år har skiftende ministre udskudt renovering af den nu revnede bro til Lolland-Falster.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det kom som et chok for de fleste, da Storstrømsbroen i oktober pludselig måtte lukke ned på grund af revner i konstruktionen.

Men helt tilbage i 1975 blev det daværende trafikministerium gjort opmærksom på broens renoveringsbehov. Det skriver ing.dk.

Ifølge netmediet fremgår det af et svar fra transportminister Henrik Dam Kristensen (S) til Folketinget, at der i 1975 blev udarbejdet en rapport om vedligeholdelsen af broen, der blev opført i 1937.

Rapporten anbefalede en række mindre reparationer, som kunne udskyde behovet for en større renovering til 1985, hvor Farøbroerne ville være klar til at aflaste trafikken mellem Sjælland og Lolland-Falster.

Men da tidspunktet for renovationen ti år senere oprandt, valgte daværende trafikminister Arne Melchior at nøjes med en vedligeholde af broens vejdel og udskød den samlede renovering til 2000.

I 1986 indførte Vejdirektoratet vægtbegrænsninger på broens vejdel, som allerede dengang var beskadiget.

Det var imidlertid i broens hoveddragere, som Banedanmark har ansvaret for, at der for få måneder siden blev opdaget revner.

Banedanmark har oplyst til ministeren, at man indtil da havde en opfattelse af, at broen "var i god stand, broens alder taget i betragtning", ligesom at broens hovedkonstruktion skulle være vedligeholdt i "normalt omfang".

Henrik Dam Kristensen besluttede i starten af november, at igangsætte en undersøgelse af, hvorvidt Storstrømsbroen kan renoveres, eller om det er nødvendigt at rive den ned og bygge en ny.

Undersøgelsen ventes færdig til sommer.


Nyhedsoverblik