Når Femernforbindelsen åbner i 2021, må togene køre hurtigere mellem Ringsted og tunnelen.
Det vil give mere larm, og BaneDanmark regner med at skulle støjsikre 1300 boliger - 300 af dem ligger i Vordingborg Kommune.
Det skriver Sjællandske.
Nye vinduer på hundredevis af huse
- De boliger, der kommer til at være udsat for en vis mængde støj, bliver tilbudt støjdæmpning. Det er typisk vinduesskift, det drejer sig om, siger Klaus Larsen, projekteringsleder hos BaneDanmark, til avisen.
BaneDanmark regner med, at støjbelastningen kommer til at stige markant, når de nye hastighedsgrænser træder i kraft i 2021.
Samtidig kommer der også til at køre godstog på strækningen igen, hvilket også vil øge støjbelastningen - både fordi der kommer til at køre flere tog, men også på grund af godstogenes vægt.
En anden slags støj
Det bliver dog en anden støj, end den der er i dag, for nogle af de elementer, som giver larm i dag, vil blive ændret.
- Banen bliver elektrificeret fra 2021, så den støj, der vil komme gennem acceleration bliver reduceret, og Storstrømsbroen vil blive konstrueret, så den ikke fungerer som en stemmegaffel ligesom den nuværende, forklarer Klaus Larsen.