Miljøbelastende affald er røget i havet - italienske brobyggere får påbud

En mængde flyveaske er røget i havet og har skabt forurening i forbindelse med byggeriet af Storstrømsbroen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Vordingborg Kommune har givet et standsningspåbud til det italienske konsortium, Storstrøm Bridge Joint Venture, der er hovedentreprenør på opførelsen af den nye Storstrømsbro.

Påbuddet er givet, da konsortiet i et depot på Masnedø har haft for stor en mængde af det miljøbelastende affald flyveaske samlet, end kommunen har givet tilladelse til.

Den for store mængde kombineret med meget nedbør i november har betydet, at en del af flyveasken er flydt ud over depotet og røget ned i havet og deraf skabt en forurening.

quote Det er ikke så tit, at vi må skride til den slags ting

Rolf Hoelgaard, chef for Byg, Land og Miljø, Vordingborg Kommune

Ad to omgange har Vordingborg Kommune bedt konsortiet om at flytte en del af flyveasken til et nyt depot. Den første gang var i starten af november i form af en indskærpning. Da den ikke førte til handling, gav kommunen den 3. december et standsningspåbud til konsortiet. 

- Det er ikke så tit, at vi må skride til den slags ting, for det er relativt voldsomt at sige, at nu skal man stoppe ved et anlægsarbejde, men her er det nødvendigt i forhold til miljøet, siger Rolf Hoelgaard, der er chef for Byg, Land og Miljø i Vordingborg Kommune.

Borgmester: Ærgerlig sag

Flyveaske bliver brugt som fyldmateriale i forbindelse med vejbygning samt i cement, beton og gasbeton. Asken består af finkornede partikler, der bliver udskilt fra røggasserne fra kulfyrede kraftværker, og indeholder en række tungmetaller.

Artiklen fortsætter under billedet.

Her kan man se, hvordan flyveasken er blevet vådt og flydt ned i havet.
Her kan man se, hvordan flyveasken er blevet vådt og flydt ned i havet. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

Borgmester Mikael Smed (S) kalder sagen for ærgerlig.

- Vi har et godt samarbejde på mange områder med det italienske konsortium, så det er lidt ærgerligt, at vi støder ind i sådan en sag her. Som myndighed skal vi agere her, og skal man sætte sig i miljøets sted, er jeg glad for, at det bliver gjort.

Hvad tænker du om, at varslingen ikke var nok, men at I måtte reagere endnu en gang?

- Det er ærgerligt, at det er nødvendigt at komme med et standsningspåbud, men jeg er sikker på, at der bliver fundet en løsning fra det italienske konsortium, som gør, at vi kan komme videre med arbejdet, siger Mikael Smed. 

Flere negative historier

Havforureningen er den seneste i en række negative sager, der rammer Storstrøm Bridge Joint Venture og byggeriet af den fire kilometer lange bro, der skal forbinde Sjælland og Falster.

Tilbage i november afslørede TV2 ØST, at Arbejdstilsynet har givet 87 strakspåbud til byggeriet, hvoraf nogle af påbuddene handlede om nedstyrtningsfare for de ansatte. 

Tidligere har to af de tre firmaer bag Storstrøm Bridge Joint Venture været sat i forbindelse med korruption. Det drejer sig om firmaerne Condotte og Grandi Lavori Fincosit (GLF), som efterfølgende fik en symbolsk rolle i konsortiet. De to firmaer har samtidig haft bøvl med økonomien.

De italienske brobygger kom igen i modvind, da det i foråret kom frem, at de havde hyret to meget kontroversielle selskaber, der tidligere har underbetalt hundredvis af ansatte på metrobyggeriet i København. Men ifølge 3F viser de månedlige tjek, at firmaerne denne gang lever fuldt op til de danske krav og regler.

Læs også
Italienske brobyggere kritiseret for korruption og underbetaling - nu får de ros af fagforening
Læs også
Italienske brobyggere kritiseret for korruption og underbetaling - nu får de ros af fagforening

De mange dårlige historier til trods har Mikael Smed fortsat tillid til italienerne.

- Det er kedeligt, at man skal opleve påbud fra Arbejdstilsynet, men omvendt er jeg også sikker på, at der bliver taget hånd om det og arbejdet fremad. Man har jo ikke så store byggeprojekter, uden at der er nogen som helst fingre at sætte på tingene. Jeg er tryg ved, at konsortiet får gjort noget ved det, siger han.

Beklager hændelsen

I en mail til TV2 ØST beklager Storstrøm Bridge Joint Venture forureningssagen.

- Vi har beklageligvis haft for meget flyveaske i depotet, og da det samtidig har regnet kraftigt, har vi haft en lokal forurening på Masnedø. Det beklager vi meget.

quote Det er ærgerligt, at det er nødvendigt at komme med et standsningspåbud

Mikael Smed (S), borgmester, Vordingborg 

- Vi har orienteret myndighederne om forureningen med det samme og har selvsagt stoppet forureningen og har efterfølgende ryddet op efter os, skriver projektdirektør Ennio Buson.

Ligeledes i en mail beklager Vejdirektoratet hændelsen. 

- Sagen involverer ikke Vejdirektoratet direkte, men vi vil følge udviklingen og resultatet af undersøgelserne, skriver projektchef Niels Gottlieb.

Det italienske konsortium skal nu undersøge, hvor meget flyveaske der er flydt ud havet, og hvordan det har påvirket havmiljøet. 

Præcisering
Artiklen er uddybet med, at de er to ud af tre firmaer bag konsortiet, der har været anklaget for korruption og dårlig økonomi. De to firmaer har nu en symbolsk rolle i konsortiet.

 


Nyhedsoverblik