Banedanmark graver ny sejlrende ved Masnedsund

I farvandet mellem Falster og det sydlige Sjælland vil Banedanmark nu gå i gang med at grave en ny sejlrende til større skibe.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Som led i opgraderingen af Ringsted-Femern banen går Banedanmark nu i gang med at lave en ny sejlrende i Storstrømmen.

Den eksisterende klapbro over Masnedsund skal låses fast, og jernbanesporene vil på sigt blive fjernet, fremgår det i en pressemeddelelse. Derudover skal Banedanmark anlægge en ny, dobbeltsporet jernbanebro ved siden af den eksisterende, som skal forbinde togtrafikken mellem Sjælland og Masnedø.

- For at sikre at skibene også i fremtiden kan komme til havn i Vordingborg Havn, graver vi en sejlrende, så større skibe har mulighed for at sejle igennem farvandet, siger Jens Peter Storck, der er projektleder for den nye Masnedsundbro i Banedanmark.

Når Masnedsundbroen bliver låst fast, er det ikke længere muligt for fartøjer med en højde på mere end fem meter at sejle til Vordingborg Sydhavn gennem Masnedsund.

Den nye sejlrende, der går igennem Masnedø Østflak mellem Kalve- og Færgestrømmen, får en bredde på 45 meter, en vanddybde på fem meter mod de nuværende 2,5-3,2 meter og en længde på 1.300 meter.

Alt i alt skal der graves mere end 220.000 kubikmeter dynd op fra havbunden i Storstrømmen øst for Masnedø.

Arbejdet med den nye sejlrende går i gang lørdag.


Nyhedsoverblik