50.000 har skrevet under: Forslag om gratis Storebæltsbro skal i Folketinget

50.000 borgere har skrevet under på et forslag om at gøre det gratis at køre over Storebæltsbroen. Samtidig har Nye Borgerlige meldt deres støtte til forslaget.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det bør være gratis at køre over Storebæltsbroen.

Det mener Bent Thodsen, og han har derfor startet en underskriftindsamling for at kunne stille et borgerforslag om emnet.

Og der er tydeligvis andre, der har det ligesom ham, for han oprettede opslaget 22. januar, og allerede nu har han indsamlet 50.000 underskrifter. 

quote Broen gør det svært at udvikle Korsør. Vi kalder den betalingsmuren

Nina Ottesen, formand, Korsør Lokalråd

- Jeg synes, det er fantastisk, at så mange har bakket op om forslaget. 50.000 er rigtigt mange på kort tid, men det er kun begyndelsen, fortæller Bent Thodsen.

Bruger broen sjældent

Bent Thodsen bor i Nordjylland og ejer Hanstholm Camping, men selvom han bor mere end 300 kilometer fra Storebæltsbroen, så burde den være gratis at køre på, mener han og - med 50.000 støtter skal hans borgerforslag nu tages op i Folketinget.

Ifølge Ekstra Bladet har Nye Borgerlige allerede tilkendegivet, at de vil tage borgerforslaget med i folketingssalen. 

Det er sjældent, at Bent Thodsen selv benytter sig af broen over bæltet. Sidste gang, han gjorde det, var for fire-fem år siden, så det er ikke de store personlige gevinster, han kæmper for.

Læs også
V og R vil gøre det billigt eller helt gratis at køre over Storebælt i elbil
Læs også
V og R vil gøre det billigt eller helt gratis at køre over Storebælt i elbil

Han mener derimod, at der er en urimelighed i, at vi stadig betaler for at passere broen, når den er betalt ind for længst, og han er tydeligvis ikke den eneste.

- Jeg tror på, at halvdelen af de stemmeberettigede danskere vil, at det skal være gratis at køre over Storebælt, siger han.

Bilisterne betalte sidste år omtrent tre milliarder kroner for at passerer broen. Og bilisternes betaling har siden 1998, hvor broen åbnede for biler, været stor nok til, at broen kunne være gældfri. Det er den dog ikke.

Milliarderne bliver nemlig også brugt på andre infrastrukturprojekter i Danmark.

20180227-150055-L-1920x1080we
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Lokalråd: Svært at udvikle Korsør

I Korsør Lokalråd hilser formand Nina Ottesen borgerforslaget velkomment. 

- Det er et emne, vi taler om jævnligt, fordi broen gør det svært at udvikle byen. Vi kalder den betalingsmuren, fordi den begrænser os i at trække folk til, siger Nina Ottesen.

- Broen gør jo, at vi kun trækker gæster og potentielle kunder til fra øst, og den gør modsat også det, at folk fra Korsør kører i eksempelvis Ikea i Taastrup i stedet for i Odense, fordi broen koster penge, uddyber Nina Ottesen. 

Borgerforslaget har nu passeret den gyldne grænse, siger lovgivningen, at Folketinget kan behandle emnet.

Der skal dog forsat kæmpes og samles underskrifter ind, mener han.

- Hvis det skal have vægt i Folketinget, skal vi have endnu flere med. Det er vigtigt, man ikke stopper nu. Der skal mere pres på, så skatteministeren kommer til at ryste i bukserne. Det her er kun en milepæl og et skridt på vejen.

Det koster lige nu 250 kroner for en enkeltbillet over Storebæltsbroen.





Nyhedsoverblik