Sådan bruger partierne penge på at ramme dig via Facebook

I artiklen kan du se, hvad forskellige partier har valgt at bruge deres penge på for at ramme vælgerne på sociale medier.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Går du op i gastronomi og aktier, eller læser du livsstilsmagasinet Isabellas og interesserer dig for Kevin Magnussen?

Så er du blandt de mennesker, som henholdsvis Liberal Alliance og Socialdemokratiet gerne vil fange – især nu, hvor valgkampen er skudt i gang.

Sådan lyder det fra Jacob Mouritzen, der er strategikonsulent og medejer af marketingsbureauet Holst Mouritzen, i ‘Go' morgen Danmark’.

Via Meta, som ejer Facebook og Instagram, kan man målrette annoncer.

Og det gør flere partier lige nu brug af for at nå ud til specifikke befolkningsgrupper og geografiske områder, siger Jacob Mouritzen:

- Man kan blive ved, til man har den perfekte personprofil på dem, som partiet tror, der er størst sandsynlighed for vil stemme på en.

Så mange penge har partierne brugt på Facebook-annoncer

Annoncekroner brugt på Meta, der ejer Facebook og Instagram, fra 5. juli til 2. oktober 2022 i kategorien “Mærkesager, valg eller politik”.

  1. Socialdemokratiet: 265.879 kroner på 173 annoncer
  2. Frie Grønne: 143.519 kroner på 87 annoncer
  3. Venstre: 134.083 kroner på 71 annoncer
  4. Dansk Folkeparti: 111.709 kroner på 127 annoncer
  5. Det Konservative Folkeparti: 97.750 kroner på 71 annoncer
  6. Liberal Alliance: 84.000 kroner på 48 annoncer
  7. Enhedslisten: 30.422 kroner på 11 annoncer
  8. Alternativet: 25.311 kroner på 21 annoncer
  9. Socialistisk Folkeparti: 13.033 kroner på 21 annoncer
  10. Nye Borgerlige: 5546 kroner på 10 annoncer
  11. Radikale Venstre: 400 kroner på 1 annonce


Moderaterne, Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg og Kristendemokraterne har ikke annonceret hos Meta i perioden.

Man kan vælge og fravælge grupper

Det er langtfra alle partier, der bruger metoden, og det er heller ikke i alle annoncer, at partierne til- og fravælger interesser.

De målrettede annoncer bliver dog brugt i stor stil til at ramme og styre uden om særlige målgrupper, lyder det fra Jacob Mouritzen.

Ud over at man i annoncerne kan tilvælge grupper, man gerne vil nå med sine annoncer, kan man også udelukke dem, man ikke vil ramme.

- For eksempel vil man gerne have fat i dem, der interesserer sig for Ældre Sagen, men den må ikke blive for bred, så man fravælger samtidig dem, der også synes noget om Paradise Hotel, forklarer han.

Sådan er tallene opgjort

Tallene om partiernes annoncer er trukket via Metas eget målretningsværktøj, hvor der er politisk transparens og fuld gennemsigtighed om, hvad politiske annoncører bruger af penge, og hvem de målretter.

Oversigterne viser de mest benyttede kriterier i partiernes målrettede annoncer gennem de seneste 90 dage.

Partierne Moderaterne, Radikale Venstre, Enhedslisten, Danmarksdemokraterne, Ny Borgerlige og Dansk Folkeparti har ifølge Meta ikke målrettet annoncer ud fra interesser.

Kilde: Meta

1

Eksempelvis har Socialdemokratiet i alt lavet 172 annoncer fra perioden 5. juli til 2. oktober 2022.

I 52 af annoncerne har partiet fravalgt folk, der har vist interesse for finans, ligesom 40 af partiets annoncer undviger dem, der interesserer sig for realkreditlån.

Kigger man på Venstre, har partiet i samme periode målrettet annoncer særligt mod personer, der interesserer sig for blandt andet job, bolig og elbiler.

Og Alternativet har i perioden tilvalgt personer, der interesserer sig for økologiske fødevarer og jazzmusik, i nogle annoncer, mens Det Konservative Folkeparti har ønsket hovedsageligt at ramme dem, der interesserer sig for finansstof og erhvervslivet.

2

Hvad partierne vælger, viser noget om, hvem de tror der er deres vælgere, og hvem de ønsker som vælgere, vurderer Jacob Mouritzen.

Samtidig giver det et indblik i, hvad det er for nogle mennesker, partierne bruger mange penge på, mener han.

Eksempelvis har Liberal Alliance valgt at målrette nogle af partiets annoncer mod de danskere, der interesserer sig for luksus, gastronomi, politik, restaurantbesøg og investering.

- Det kan ikke blive mere klichéfyldt, at man går efter visse mennesker, siger Jacob Mouritzen.

3

Det virker, siger analytiker

Selvom det er klichéfyldt, er vurderingen fra Jyllands-Postens politiske analytiker Niels Dahl, at de målrettede annoncer virker.

- Ellers ville partierne ikke blive ved. Det kan godt være, det er klichéagtigt, men der er en vis grad af sandhed i klicheer, lyder det.

Om de målrettede annoncer kommer til at afgøre valget, tør den politiske analytiker ikke sige, men han er ikke i tvivl om, at det kommer til at spille en stor rolle.

- Tiderne fra gamle dage, hvor det handlede om store helsideannoncer i aviserne, er slut. Hvis man skal have en chance for at vinde valget, skal man kende sin besøgstid på det her område, lyder det fra Niels Dahl.

4

Nyhedsoverblik