Da Ole Olsen den sidste dag i marts i år blev indlagt på Nykøbing Falster Sygehus med komplikationer efter en hjerneblødning, var noget af det første, personalet gjorde, at teste ham for covid-19.
Testen var negativ.
Det er svært at forstå, at han ikke er her i dag
Ni dage senere blev han testet igen – denne gang var testen positiv.
Ole Olsens temperatur steg, og han fik vejrtrækningsproblemer, der var så slemme, at han var nødt til at blive overført til Rigshospitalets intensivafdeling og lagt i respirator.
Han døde 27. april, 52 år gammel, efter et forløb, som hans 20-årige datter Cecilie Olsen kalder for det værste, hun nogensinde har prøvet.
- Efter den positive test håbede jeg på det bedste. Men der skete det, jeg frygtede allermest, siger hun i 'Go' aften LIVE'.
Hun mener, at hendes far er blevet smittet med virussen på sygehuset, hvilket har fået hende til at klage til Styrelsen for Patientsikkerked og Patientklagenævnet.
- Jeg er sikker på, at det er sket derinde, siger hun.
Og Cecilie Olsens fars sag er ikke den eneste der kan være sket fejl i. Ifølge et dataudtræk lavet for TV 2, har sundhedspersonale indberettet knap 1000 fejl i forbindelse med behandling af covid-19.
35 ansatte smittet på sygehus
Cecilie Olsens mistanke skyldes flere ting.
Hendes far blev testet negativ, da han blev indlagt, og ingen andre i familien har vist symptomer. Og så har der været et stort smitteudbrud på Nykøbing Falster Sygehus, mens hendes far var indlagt.
Artiklen fortsætter under billedet.
Den 22. april blev en afdeling på sygehuset lukket. Dengang blev 35 ansatte testet positiv for covid-19 og sendt hjem, mens fem patienter blev konstateret smittet. Sygehuset formoder, at smittekæden blev startet af én til tre patienter.
Direktøren for Nykøbing Falster Sygehus, Ricco Norman Dyhr, vil ikke udtale sig i den konkrete sag om Cecilie Olsens far, fordi der er en klagesag i gang. Men han skriver til TV 2:
- Sygehuset gør alt, hvad de kan, for at forhindre smitte, og de gældende retningslinjer bliver fulgt.
Flere patientfejl
Efter hendes fars død har Cecilie Olsen klaget til Patientklagenævnet og Styrelsen for Patientsikkerhed.
Klagen er langt fra den eneste. Siden coronavirussen spredte sig herhjemme, er der indberettet mindst 960 patientfejl og 19 utilsigtede hændelser i den mest alvorlige kategori dødelig. Styrelsen for Patientsikkerhed oplyser, at de ikke har tilstrækkelig data til at kunne konkludere, om hændelserne har ført til patientens død.
Cecilie Olsens klage hører til den sidstnævnte gruppe.
De fleste af fejlene er sket i forbindelse med undersøgelser, prøver og prøvesvar, men en del af dem er også relateret til infektioner og behandling. Tallene, som blev trukket for TV 2 tidligere på ugen, bekymrer foreningen Danske Patienter, hvis direktør, Morten Freil, kalder dem meget høje.
Artiklen fortsætter under billedet.
- Vi ved desuden, at der er et meget stort mørketal. Der er sager, som ikke er afsluttet, og der er mange sager, der ikke bliver indberettet. Så man kan sige, at dette her er nogle meget store tal. Og ét dødsfald på grund af fejl er et dødsfald for meget, siger Morten Freil.
I alt bliver der årligt indberettet cirka 200.000 utilsigtede hændelser i sundhedsvæsnet, lyder det fra Styrelsen for Patientsikkerhed, der er i gang med at se på sagerne om covid-19.
Et unaturligt farvel
Familien var ved Ole Olsens side, da han sov ind på hospitalet.
Alle var iført værnemidler for at beskytte mod virussen, og på samme måde var virussen også med til at forme begravelsen i Vordingborg Kirke.
Her måtte der kun være 15 mennesker, mens resten måtte vente udenfor, og Ole Olsen blev begravet i tøjet fra hospitalet, fordi han ikke kunne få det skiftet på grund af smitterisikoen.
- Det var ikke rigtigt. Det var unaturligt, siger Cecile Olsen.
Artiklen fortsætter under billedet.
Cecilie Olsen kalder det uvirkeligt, at hendes far er død og blevet en del af corona-statistikken, der tæller 606 danske dødsfald. Han mangler. For eksempel da hun for kort tid siden fik studenterhue på.
- Det er svært at forstå, at han ikke er her i dag, siger hun i 'Go' aften LIVE'.
Handler om fremtiden
For Cecilie Olsen handler klagerne ikke om at få erstatning.
- Det får jeg ikke min far tilbage af, siger hun.
Artiklen fortsætter under billedet.
- Jeg klager mere for, at de skal rette op på deres fejl. Det handler om fremtiden, siger Cecilie Olsen.
Hun deler også sin historie, fordi hun håber at kunne videregive et budskab til danskerne:
- Man skal stadig passe på, for det er en pandemi, der stadig er i gang. Og den er farlig – specielt for dem, der er mest svækkede, siger hun.