Fysioterapeuten guider: Sådan undgår du rygskader ved havearbejde

Danskerne går i haven uden at tænke over, at det faktisk er rigtig hårdt for kroppen - og det kan være farligt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Mange danskere går i disse dage i haven for at gøre den klar til den forestående sommer, men mange bærer sig også forkert ad, når de først har gang i haveredskaberne. Og det kan resultere i rygskader.

Det oplever fysioterapeut Mark Abildhauge fra FysioDanmark hvert forår, hvor han behandler nogle af de mange danskere, der ender med at få en rygskade af havearbejdet.

Han råder folk til at følge otte råd, når de kaster sig ud i havens aktiviteter.

- Undervurder ikke havearbejde. Det er træning – og god træning – for kroppen, men det kan være en god ide at "varme op", så din krop er klar over, den skal til at arbejde. Lav nogle øvelser for ryggen - foroverbøjninger, bagudbøjninger, sidebøjninger samt rotationer, siger Mark Abildhauge og fortsætter:

- Disse øvelser kan man også kalde "oplysningsøvelser". De kan nemlig fortælle dig, om der skulle være noget stivhed eller låsning i ryggen, som du skal passe på, når du skal i gang med dit arbejde.

Fysioterapeutens råd til arbejdet i haven