Digitalt coronapas skal i lynudbud

Det kommende coronapas forventes at få en central rolle i genåbningen af samfundet og rejser til udlandet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Sundhedsdatastyrelsen og Digitaliseringsstyrelsen sætter nu gang i indkøbsprocessen for det digitale coronapas.

En række private virksomheder skal aflevere deres bud på Danmarks nye coronapas, og udbyderne ventes at være virksomheder som danske Netcompany og IBM.

Danmark vil indføre digitalt coronapas som første led i genåbning

Målet er, at coronapasset skal bidrage til en gradvis, forsvarlig og hensigtsmæssig genåbning i Danmark.

Den nye løsning skal være klar i maj 2021, lyder det i en pressemeddelelse fra Digitaliseringsstyrelsen.

App får central rolle

Coronapasset skal være en brugervenlig selvstændig app, så borgerne kan dokumentere vaccinestik, testsvar fra PCR-test og kviktest, samt immunitet ved tidligere smitte.

Appen bliver udviklet i samarbejde med et såkaldt advisery board, der består af seks personer fra erhvervs- og kulturliv, samt andre interessenter.

Det er forventningen, at coronapasset får en central rolle i genåbningen af samfundet og rejser til udlandet.

Målsætningen med det digitale coronapas er en sikker og genkendelig løsning, der skal matche de krav, som stilles i EU.

Rejsebranchen frygter aflysning af sommerferier – og bakkes op af ekspert

DI: Glædelig nyhed

Udviklingen af det kommende coronapas vækker begejstring hos Dansk Industri.

- Det er glædeligt, at vi nu nærmer os en konkret løsning med annonceringen af et udbud, siger Dansk Industris chef for digitalisering, Rikke Zeberg til TV 2.

Appen bør både i sin endelige form give mulighed for, at liberale erhverv, oplevelser og restaurationer igen kan åbne dørene og få sat skub gang samfundet, mener Dansk Industri.

- Coronapasset kan genetablere den mobilitet i vores samfund, der kan hjælpe os tilbage til en normaliseret hverdag under trygge rammer. Både herhjemme og på tværs af landegrænser, siger Rikke Zeberg.