Analytiker: Diabetes-pille giver Novo-konkurrenter baghjul

Nyudviklet diabetestablet kommer til at tegne sig for en meget stor del af omsætningen i Novo Nordisk, siger analytiker.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En bestseller. Og et decideret trumfkort i forhold til konkurrenterne i flere år fremover.

Sådan lyder reaktionen fra Michael Friis Jørgensen, finansanalytiker i Alm. Brand, som følge af, at medicinalgiganten Novo Nordisk fredag fik godkendt en diabetestablet til salg på det amerikanske marked.

- Det bliver den, der skal skabe vækst i årene fremover. Pillen vil skulle stå for 25 procent af omsætningen i de kommende år og vil samtidig betyde, at Novo Nordisks konkurrenter er tre til fire år bagefter. De har god grund til at have armene oppe, fastslår Michael Friis Jørgensen.

Pillen forventes lanceret i 2020. Novo Nordisk har allerede den injicerbare version af Semaglutid på markedet under navnet Ozempic. Men det nye er, at man nu har en tablet, som kan indtages oralt og med fuld garanti for kontrol af patientens diabetes.

- Det er meget unikt med en tablet, som kan gøre alt det samme, man før har skulle injicere sig til, siger Novo Nordisks forskningsdirektør, Mads Krogsgaard Thomsen, til TV 2.

Sendte ansøgning i marts måned

Novo Nordisk sendte i marts den formelle ansøgning til det amerikanske lægemiddelagentur Food & Drug Administration (FDA).

Godkendelsen i den amerikanske lægemiddelstyrelse ventes hurtigt at ville sætte markante aftryk i selskabets regnskabsbøger.

Forventningen ifølge Bloomberg er, at Novo Nordisk over de næste fem år vil kunne hente mere end 20 milliarder kroner og på længere sig vil kunne ramme det dobbelt i omsætning.

- De kan nu angribe et marked, der er fem til seks gange større end hidtil indenfor samme produktkategori, så det er afgørende for, om Novo Nordisk skal være en væksthistorie eller ikke, mener Michael Friis Jørgensen.

Diabetesforening hilser pillen velkommen

Det amerikanske marked udgør 60 procent af det globale marked for diabetesprodukter. Og derfor er det amerikanske marked så vigtigt at bryde igennem på.

I Diabetesforeningen hilser forskningschef Tanja Thybo Novo Nordisks pille, som i hvert fald på det amerikanske marked vil blive solgt under navner Rybelsus, velkommen.

- Det er altid godt, når der sker en udvikling, som gør livet nemmere for sukkersygepatienter. Det vil betyde, at den enkelt får et større udvalg af medicin, der altså nu kan fås i tabletform, siger Tanja Thybo til TV 2.


Nyhedsoverblik