Elektrificeringen af ny bane mellem Køge og Næstved kører på skinner

Det nye kørestrømsanlæg, der muliggør lynhurtige og elektriske tog mellem Køge Nord og Næstved, er blevet testet. Anlægget virker.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Tre ugers test er overstået, og dommen er klar: Det nye kørestrømsanlæg, der driver togene mellem Køge Nord og Næstved på el, fungerer godt.

Fredag afsluttede Banedanmark sine tests på strækningen med de nye tog, der kørende på el skal fragte pendlere og andre rejsende hurtigere frem og tilbage på den nye bane.

quote Vi ved godt, at vi periodisk har trukket på tålmodigheden hos både naboerne og passagererne

Klaus Bergman, projektdirektør i Banedanmarks elektrificeringsprogram

- Vi har brugt den seneste uge til at teste det nye kørestrømsanlæg. Først med lav spænding på anlægget, siden med de 25.000 volts spænding, som anlægget er dimensioneret til. De seneste nætter har vi så med succes haft testtoget ude på strækningen, siger Klaus Bergman, projektdirektør i Banedanmarks elektrificeringsprogram.

Togbusser Ringsted Station
Læs også
Få overblikket - her rammer det omfattende sporarbejde
Togbusser Ringsted Station
Læs også
Få overblikket - her rammer det omfattende sporarbejde

Elektrificeringen skaber ifølge Banedanmark rammerne for en langt mere moderne jernbane med billigere og mere stabil drift samtidig med, at det gavner miljøet.

Artiklen fortsætter under billedet.

 
  Foto: Klaus Holsting

El-tog giver mulighed for højere tempo og kortere rejsetider, blandt andet fordi el-tog accelererer hurtigere. Togene støjer også mindre end dieseltog, og omkostningerne til drift og vedligehold er lavere.

Når banen både er opgraderet til 160 km/t og er elektrificeret, får passagerer op til 10 minutter kortere rejsetid mellem Næstved og Køge.

Næstved Station skal elektrificeres

Næste etape af projektet begynder senere på året, hvor Næstved Station skal elektrificeres.

- Vi ved godt, at vi periodisk har trukket på tålmodigheden hos både naboerne og passagererne, og det takker vi for. Nu har vi løst en stor del af opgaven, og vi glæder os til at fortsætte på Næstved Station. Når den er elektrificeret, og når det nye signalsystem er installeret, vil vi så kunne høste fordelene i form af kortere rejsetid, siger Klaus Bergman.

Køge Nord-Næstved

Strækningen mellem Køge Nord og Næstved er i disse år under forvandling fra at være en regionalbane til at være en vigtig strækning på jernbanenettet.

 

Strækningen hastighedsopgraderes, bliver elektrificeret og bliver den første fjernbanestrækning på Sjælland med det nye signalsystem.

 

Med det nye signalsystem og Den nye bane København-Ringsted over Køge bliver rejsetiden mellem Næstved og København yderligere reduceret.

 

Der kommer direkte togforbindelse mellem byerne Herfølge, Tureby, Haslev, Holm- Olstrup og København, og rejsetiden bliver cirka 38 minutter mellem Haslev og København.

Banedanmark er i disse år i gang med at elektrificere flere strækninger på det danske jernbanenet.

Første strækning var mellem Esbjerg og Lunderskov, herefter fulgte den nye bane mellem København og Ringsted. Stræknningen Køge Nord - Næstved er den tredje elektriciferede strækning.

Artiklen fortsætter under billedet.

 
  Foto: Klaus Holsting

Også banen Ringsted til Rødby Færge og Nordvestbanen fra Roskilde til Kalundborg skal omlægges til elektriske tog.


Nyhedsoverblik